Par kommer nemt til – ubevidst – at falde tilbage i gamle konfliktmønstre. Løsningen er at være mere bevidst, mener parterapeut Christiane Meulengracht. (Arkivfoto)
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Par kommer nemt til – ubevidst – at falde tilbage i gamle konfliktmønstre. Løsningen er at være mere bevidst, mener parterapeut Christiane Meulengracht. (Arkivfoto)

Debatindlæg

Parterapeut til skilsmissepar: I er ikke vokset fra hinanden, I er blevet bevidstløse

Det er hurtigt at blive skilt. Det tager lang tid at lære bevidst at vælge tanker og handlinger, der bringer varmen og kærligheden tilbage. Men det betaler sig.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Jeg hører tit, at det er alt for nemt at blive skilt. Jeg er uenig. Det er helt korrekt, at rent tidsmæssigt er det blevet meget nemt at blive skilt.

2 gange 5 minutter med NemID i hånden. Tillykke. I er nu formelt skilt. Hvor skal I hver især bo?

Men sig ikke til mig, at det er følelsesmæssigt nemt. De fleste kæmper. For det har vi lært. Vi har lært ikke at give op. Og skulle vi formaste os til at give udtryk for en form for opgivenhed, kan vi være sikre på, at omverdenen nok skal stille de kritiske og formynderiske spørgsmål om, hvorvidt vi nu også har gjort alt.

Hver dag i min praksis ser jeg par, der kæmper. De fleste har gjort det længe. På overfladen har de alt. Men indeni føler de sig amputerede og snydt. Snydt for præmien – det glade liv efter alt det hårde arbejde med at skabe et hjem, en indkomst, en familie og et glansbillede.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce