Vi bør blive meget bedre til at bruge vuggestuer og børnehaver til at sikre vores børns uddannelsesmæssige fremtid.
Foto: Helle Arensbak (arkiv)

Vi bør blive meget bedre til at bruge vuggestuer og børnehaver til at sikre vores børns uddannelsesmæssige fremtid.

Kroniken

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Hvordan kan vi i Danmark blive bedre til at udnytte det kæmpe potentiale, der ligger i, at stort set alle børn hver morgen møder op i vuggestue og børnehave? Hvad skal der til, for at alle børn trives, lærer og udvikler sig, som de skal?

Kroniken
FOR ABONNENTER

Inden for de senere år er dagtilbudsområdet kravlet højere og højere op på den politiske dagsorden.

Dansk og international forskning og internationale organisationer som OECD peger entydigt på, at investeringer i daginstitutioner af høj kvalitet er nødvendige, fordi børn, der har gået i gode institutioner, trives og klarer sig bedre end andre børn i skolen, uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og i livet.

Det er efterhånden slået fast, at dagtilbud spiller en afgørende rolle – ikke kun for det enkelte barn, men også i et større samfundsmæssigt perspektiv, da dagpleje, vuggestuer og børnehaver kan skabe social mobilitet og mønsterbrud.

Børns læring starter ikke i skolen, men langt tidligere, og mange vigtige færdigheder og kompetencer grundlægges i de første år af barnets liv.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce