Bruger danske skolebørn for meget tid på mobiltelefoner? Det er der delte meninger om – nogle mener, at man bør forbyde mobiltelefoner i de danske skoler. Men det er den helt forkerte vej at gå, mener kronikørerne.
Foto: Ivan Riordan Boll

Bruger danske skolebørn for meget tid på mobiltelefoner? Det er der delte meninger om – nogle mener, at man bør forbyde mobiltelefoner i de danske skoler. Men det er den helt forkerte vej at gå, mener kronikørerne.

Kroniken

Det er dumt og kortsigtet at forbyde mobiltelefoner i skolerne. Lær hellere ungerne at kunne styre dem - og sig selv

Det er uunderbygget at kræve mobiltelefoner forbudt på danske skoler. Det er meget bedre at lære de unge at bruge – og kontrollere – den nye teknologi.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Debatten om digital teknologi i skolen er præget af stærke holdninger og ofte skarpt vinklede overskrifter. 28. september kunne man i Politiken i en Kronik af Imran Rashid og Anette Prehn læse, at mobiltelefoner i skolen bør forbydes, fordi de giver børn stress og mindsker deres evne til koncentration, empati og impulskontrol.

Den påstand er bare den seneste i en lang række indlæg, der argumenterer for, at især smartphones er farlige og skadelige. Samtidig ser vi en tendens til, at flere og flere skoler og gymnasier forbyder mobiltelefoner i timerne eller hele skoledagen på baggrund af indlæg som disse.

Problemet er, at de mange påstande ikke kan dokumenteres af solid viden.

Der er intet belæg for påstande om, at mobiltelefoner i sig selv er årsag til de mange dårligdomme, som debattørerne hævder skyldes mobilbrug.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce