Annonce
Annonce
Annonce
Debat 11. maj. 2012 KL. 10.25

Vanvittig eller fornuftig politik?

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Thomas Stjernholm
Thomas Stjernholm Studerende

I en artikel i Børsen kunne jeg læse at et flertal i befolkningen synes, at det er fornuftigt at sænke kontanthjælpen til SU-niveau for velfungerende unge under 30.

Jeg havde for en måneds tid siden et læserbrev herinde omhandlende de ”voksne” generationers organiserede røveri af de unge, og kan nu konstatere, at det fortsætter.

Jeg ser 4 problemer ved dette forslag:

1. Studerende kan ikke overleve på en SU alene, hvorfor skulle folk uden job så kunne?

2. En lav kontanthjælp vil gældstætte unge eller sende dem ud i sort arbejde.

3. Forslaget er lavet for at få unge i arbejde eller tage en uddannelse. Problemet er, at de velfungerende unge jo har en uddannelse, og derfor blot mangler et job. Velfungerende unge er jo også folk der GERNE VIL HAVE et job, og jeg er ikke overbevist om, at der kommer flere jobs til dem, ved at man giver de unge færre penge.

4. Dette forslag ville kunne tvinge svage unge i uddannelse, da de her ville kunne arbejde ved siden og faktisk kunne overleve. Dog vil de ikke sænke kontanthjælpen for denne gruppe.

Dette forslag ville altså straffe de unge med uddannelse, når de ender i en ulykkelig situation, og belønne de svage unge som dovner den med computerspil og cola. Det er et uheldigt tidspunkt at foreslå dette grundet den store ungdomsarbejdsløshed. Tidligere var der snak om en friværdiskat på boliger, som dog blev skudt hen grundet en dårlig økonomisk tid.

Formentligt er det også fordi det er denne store gruppe af middelmådige danskere, som stemmer som danner grundlaget i partiernes vælgergrupper. Vi unge er derimod nemmere at straffe, vi er lullet i søvn af vores curlingforældre, at vi fuldstændigt passivt ser til mens i fjerner vores rettigheder som medlemmer af velfærdssamfundet.

Dette er jo bare et eksempel på hvordan stramningerne rammer de unge og ikke de ældre.

Denne arrogante udtalelse faldt i forbindelse med artiklen:

”Det er urimeligt, at unge får fuld kontanthjælp, hvis de er arbejdsmarkedsparate og vælger hængekøjen i stedet for uddannelse eller jobsøgning.”Nadeem Farooq. Radikale

Jeg skammer mig over politikere som Nadeem som jeg ellers plejer at kunne lide.

Venlig hilsen
En vred ung mand

Annoncer