Annonce
Annonce
Annonce
Debat 16. maj. 2012 KL. 21.08

Løkkes garantibrud

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Peter Hansen
København N

Man kan jo altid have en vurdering om hvorvidt et valgprogram skal følges i et og alt når først valget er overstået og man skal indgå i et flertal sammen med andre partier.

Det har dog ikke forhindret Løkke i på det nærmeste at påstå at man er bundet 100% og hvis man afviger en smule fra det, så er der tale om løftebrud.

Men hvis man stiller sig op på folketingets talerstol og afgiver en garanti for hvad man vil gøre uanset om man vinder valget eller ej - er det så en garanti man efterfølgende kan forventes efterlevet?

Svaret er NEJ. Løkkes garanti er ikke noget værd. Ikke for 5 øre.

Dokumentation for påstanden:

Følgende blev den 2. juni 2010 udtalt af Lars Løkke under Folketingets afslutningsdebat:

"Jeg håber da, at Socialdemokratiets formand på et eller andet tidspunkt har sin værdighed i behold, og får irettesat dem, der nu taler fra bagerste række her. Jeg kunne ikke drømme om at svare på det spørgsmål, og det er ikke fordi, jeg har nogen problemer med det på sin substans, overhovedet. Jeg omgås heller ikke rockere. Men hvad er det så for en præcedens, vi skaber? Er det sådan, at alle mulige voldsdømte, drabsdømte, voldtægtsforbrydere og alle mulige andre, der sidder rundt omkring i landets fængsler, de kan skrive læserbreve med løsagtige påstande, og så skal jeg stå her og svare på det?
Det er da helt urimeligt. Jeg kan give den garanti som formand for mit eget parti, Venstre, at uanset hvem, der sidder i den der stol efter næste folketingsvalg, så vil vi aldrig nogensinde trække den politiske debat ned på så lavt et niveau som det, vi ser her."

Og hvad er det så vi har set lige siden Løkke tabte valget og måtte forlade statsministerstolen?

Fra dag 1 har man ført en tone med angreb efter angreb på med fantasifulde påstande. Senest i dag har man stillet spørgsmål i folketingssalen med udgangspunkt i at statsministeren allerede inden hun blev statsminister har misbrugt PET til at lave en forkert rapport om Sass for at undgå ham som minister. Og det var skam blot en af de mest fornuftige påstande som blev fremført.

Så hvor er Løkkes garanti blevet af? Skyldes det at hans garantier ikke er noget værd? Skyldes det at han ikke har styr på sin folketingsgruppe? Eller skyldes det bare at han er så sjældent i Folketinget, at han ikke selv ved hvad der sker i hans gruppe?

Uanset hvad årsagen er, så ved vi nu, at de garantier som han udstiller fra folketingets talerstol er mindre end intet værd.

Annoncer