Annonce
Annonce
Annonce
Debat 1. jun. 2012 KL. 00.16

Sørens Espersen har pointe med klanmentalitet og islam som negativ indflydelse

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Joachim Robert
Lokalgruppeformand, Ateistisk Selskab København Frederiksberg

Jeg har med interesse fulgt den debat, der startede på Jyllands-Posten, da Søren Espersen undrede sig over antallet af somaliere her i landet, fordi somaliere angiveligt er nogle af de mindst integrerede i Danmark, med millioner af kroner, der bliver sendt tilbage til deres klan i hjemlandet.

http://blogs.jp.dk/susetfrahimmerland/2012/05/27/hvad-pokker-laver-16943-somaliere-egentlig-i-danmark/

Det er en uheldig måde Espersen vinkler sit blogindlæg - det virker som om han anklager alle 16.943 somaliere i Danmark. Han gør det faktisk ikke, hvis man læser efter. Men jeg kan sagtens forstå at for eksempel Abdulqadir Bashir Hussein har fået det indtryk.

http://politiken.dk/debat/ECE1639770/hvad-pokker-laver-soeren-espersen-egentlig-i-mit-land/

Så kører debatten ellers. Hussein taler for mange somaliere, der føler sig ramt og Espersen insisterer på at han kun mente at kritisere, dem der ikke ville integrere sig, hvilket han formelt har ret i. Hussein skriver også at somalieres etnicitet ikke spiller en rolle for deres sociale problemer. Forvirringen er nu total. Det er ikke etnicitet, men kultur vi skal diskutere. Så lad os se på det.

Jeg har, ligesom Søren Espersen, også læst Ayaan Hirsi Alis bøger. Hirsi Ali beskriver især i "Nomad" hvordan blandingen af islam og klansamfund giver problemer - hun delte det ind i de tre kategorier sex, vold og penge. Fokus her pengene. Hendes pointe var at klanmedlemmer er forpligtet til at give alt til klanen. Klanmedlemmer, der er kommet til Vesten, er dermed forpligtet alle optjente penge til klansamfundet. Hun brugte et eksempel med en mand der var kommet til USA, arbejdede ekstremt hårdt og tjente sine penge på ærlig vis - og sendte det hele tilbage til klanen. Det virker umiddelbart nobelt, men det hindrede hans egen udvikling, fordi han aldrig kunne bruge nogle penge på sin udvikling. Han var fanget i en uendelig kamp for at skaffe penge til klanen.

Søren Espersen har altså ret i at klanmentalitet giver problemer, og også at den er relativt udbredt blandt somaliere, hvilket Ayaan Hirsi Alis bøger, især "Infidel", demonstrerer til fulde. Desuden viste de også hvodan Islam kan forværre situationen, fordi klansamfundene så bygges op omkring shariaregler, der medfører kvindeundertrykkelse (især af deres seksualitet) og mere vold. Bøgerne kan varmt anbefales.

Jeg har lidt flere uenigheder med Søren Espersens indlæg end bare vinklingen. Han fokuserer meget på hvilke problemer klanmentaliteten giver for vores samfund. Det er en legitim bekymring, men jeg er mere bekymret for de problemer det giver for somalierne selv og deres egen udvikling. Den grundlæggende pointe om at en kultur med klanmentalitet og islam som regel ikke er godt, holder dog stadig.

Til sidst vil jeg minde om, at vi diskuterer kultur i form af klanmentalitet og islam, men ikke etnicitet. Videnskaben har for længst vist at den genetiske variation indenfor grupper er meget større end imellem grupper. Hvis hele Jordens befolkning undtagen australske Aboriginals døde nu, så ville hele 85 % af den genetiske variation være bevaret. Men variationerne mellem grupper grundet kulturelle påvirkninger er til gengæld enorm. Her spiller klanmentalitet, støttet af islam i mange tilfælde, en negativ rolle. Mange somaliere påvirkes dog kun minimalt eller slet ikke af dette - og så kan deres gode menneskelige natur tage over, heldigvis.

Joachim Robert

Annoncer