Annonce
Annonce
Annonce
Debat 26. maj. 2012 KL. 05.00

Skal jeg nu være med til at betale, for at det kan betale sig at arbejde?

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Bent Mikkelsen
Bent Mikkelsen tidl. Maskinmester

Når jeg nu skriver dette indlæg, kan det godt være, der er nogen der opfatter det, som om jeg er en sur gammel pensionist, der ikke ser fremtiden i det rette skær. Sådan tror jeg jeg ikke, ret mange i min omgangskreds ser mig. Jeg føler mig som en velfungerende 82-årig, der er klar til at tage en politisk debat.

Men lidt sur er jeg, og hvorfor nu det?

Jo. jeg læste her til morgen, at nu skal de offentligt udbetalte pensioner ( I ved - alle os på overførselsindkomst) til at reguleres efter prisudviklingen her i samfundet. Og ikke som nu, hvor de bliver reguleret efter lønudviklingen - og så endda et år senere. Og efter der er taget penge til "den sociale pulje". Som gift folkepensionist, kan vi lige holde "rø... i vandskorpen, skulle jeg hilse og sige.

Nu vil de - regeringen med deres skattereform, gud hjælpe mig, til at beskære denne fantastiske pension yderligt. Hvorfor???

Fordi det skulle kunne betale sig at arbejde. De skal have lettelser i både top og bund. Jeg var lige ved at skrive - i hoved og røv. Men det er nok også det jeg mente.

Gennem mit lange arbejdsliv har jeg betalt den skat der er blevet mig pålignet. Jeg har tjent godt og betalt topskat gennem mange år. Havde en pensionsordning der udløb som 80-årig, og er nu kommet på "overførselsindkomst".

Jeg har aldrig været ked af at betale min skat. Det var jo et godt fællesskab mine penge gik til. Et fællesskab, der sikrede, at mine børn fik en uddannelse - et par stykker af dem endda en videregående. Men også et fællesskab, der sikrede os et godt sundhedsvæsen - og ja, et samfund, der tog sig af de svage. Det jeg kaldte et godt velfærdssamfund.

Men jeg har da også gjort mine børn - og for såvidt også mine børnebørn, opmærksomme på, at forsørgerpligten, som jeg kaldte den, overgik til den efterfølgende generation. Vi skulle sikre denne velfærd.

Og nu vil Regeringen så give dem der tjener godt, ved at have et godt betalt arbejde, skattelettelser. Betalt af bl.a. mig.

Kan I forstå, jeg er frustreret?

Der er nok nogen, der ikke fatter hvorfor jeg er det. Dem vil jeg lige give et lille eksempel der måske er til at forstå.

Jeg knoklede et langt liv - betalte min skat i klingende mønt. For at samfundet kunne give mine børn en gratis og god uddannelse. Så de kunne tjene godt og blive gode samfundsborgere.

Dem vil man nu give skattelettelser, fordi det skal kunne betale sig at arbejde.

Nu skal jeg så betale igen.

Annoncer