Annonce
Annonce
Annonce
Debat 18. jun. 2012 KL. 17.32

32 elever med to lærere er bedre end 28 elever med en lærer

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Jesper Van Der Schaft
Jesper Van Der Schaft Førtidspensionist Åbyhøj

I dagens udgave af politiken.dk kan man læse, at undervisningsministeren, Christine Antorini (S), får hug Enhedslistens folkeskoleordfører, Lars Dohn, der har været folkeskolelærer i 37 år, fordi hun har tilladt 32 elever i en klasse i stedet for de max. 28 elever i en klasse, som loven ellers tillader.

Og som formanden for elevernes organisation Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, siger til Newspaq:"Det er kun lidt over et minut per elev. Plus, at der også skal være en overordnet introduktion til hele klassen."

Det vil være rigtig nok, hvis der kun vil være én lærer til en klasse med 32 elever. Men som der står andet sted i politiken.dk så vil de 32 elever hele tiden have to lærere og en støttepædagog i nogle af timerne.

Det vil give et væsentligt forskel på antal min, til hver elev. Dvs. en lærer til 16 elever. På den måde vil der være mellem to og tre minutter til hver elev, og ikke som Vera Rosenbeck siger til Newspaq:" Det er kun lidt over et minut per elev."

Og når der hele tiden er to lærere i klassen, så vil de svageste elever også opdages. Så jeg forstår ikke elevernes bekymringer om at der skal være 32 elever i en klasse, når der hele tiden er to lærere.

Efter min mening vil der dog være to problemer med de 32 elever i en klasse: Det første væsentlige problem vil være, om der kan være 34 mennesker - to lærere og 32 elever - i et klasseværelse. Det andet væsentlige problem vil være, at det kan betyde, at de elever, som f.eks. har ADHD, Asbergers Syndrom eller andre former for problemer ikke kan komme i "specialklasse" men skal være i den almindelige klasse med de mange elever.

Med venlig hilsen

Jesper van der Schaft

Annoncer