Annonce
Annonce
Annonce
Debat 24. okt. 2012 KL. 16.31

Akutjobpakken er den sidste kniv i ryggen på de rigtige arbejdsløse

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Tobias Petersen
Privat København S

Jeg er så rasende, at jeg har svært ved at skrive. Det var jeg også for en halv time siden, da jeg læste nyheden om regeringens akutjobpakke. Er I klar over, hvad det er, I laver? Er I klar over, at I netop har sendt mange af os ENDNU længere bag i køen? Dem af os, der i forvejen har ALLERSVÆREST ved at komme ind på arbejdsmarkedet? Nemlig dem af os, der IKKE har nasset på samfundet via dagpenge og IKKE har nasset på samfundet via kontanthjælp? Dem af os, der har klaret os selv, og som ikke ønsker andet end et arbejde? Vi er nu skubbet 12,500 arbejdspladser længere tilbage i køen.

Jeg var så sur, at jeg måtte gå en tur for at prøve at få vreden ud af kroppen. Nede i min opgang hang en seddel fra en håndværker, der leder efter en lejlighed i området. Jeg tog den i hånden. Jeg havde lyst til at krølle den sammen og smide den ud. Manden har et job, han skal prise sig lykkelig. Han skal ikke håne os ved at flashe det, slet ikke i min opgang. Men jeg lod den hænge indtil videre.

Virkeligheden for de danskere, der har det sværest, er IKKE at de er ved at miste deres dagpenge. Folk, der er ved at miste deres dagpenge, har et LUXUSPROBLEM. "Jamen, de risikerer at gå fra hus og hjem?", vil nogen sige. Ja, det gør de. Det gør vi andre også. Det har vi gjort længe. Forskellen på dem og os er, at vi allerede har måtte sælge vores ejendele i årevis for at få mad på bordet og tag over hovedet, mens de har mæsket sig i dagpenge og kontanthjælp. Forskellen på dem og os er, at de kan få hjælp fra jobcentersystemet. Fx har de adgang til den asociale løntilskudsjobsordning. Det har vi andre ikke. Fx har de adgang til jobfremmende kurser. Det har vi andre ikke. Disse ting er forbeholdt mennesker, der er dagpenge- eller kontanthjælpsberettigede. Dem af os, der ikke modtager en krone fra det offentlige, ønsker man ikke at hjælpe.

Nu gør man så ondt værre. Det er svært nok at finde beskæftigelse, når hvert job modtager et trecifret antal ansøgninger. Men i det mindste har man da kæmpet på lige vilkår. Det er slut nu. Regeringens akutjobpakke er forskelsbehandling. Er du en luxusarbejdsløs, der har guffet dagpenge i dig i to år, kommer du foran i køen. Er du derimod en arbejdsløs, der har klaret dig selv uden at bede om penge fra samfundet, kan du sejle i din egen sø.

Tak til regeringen for at ødelægge tilværelsen yderligere for dem af os, der i forvejen har allersværest ved at finde et job. I har i forvejen taget os som gidsler for jeres arbejdsudbudsideologiske langtidsplaner, der tilsiger, at vores nuværende arbejdsløshed vil gøre det lettere for andre at finde arbejde om 5-10 år. I prøver at bygge en bro til fremtiden - og I brolægger den med vores skæbner. Men sådan er det jo.

Nu har I så åbnet denne bro og lader 12,500 mennesker træde på os. 12,500 mennesker, der i forvejen er bedre stillet. 12,500 mennesker, der i forvejen har modtaget penge og muligheder, mens vi har ligget her som jeres brædder og kigget måbende til, mens vi har solgt vores hjem og vores ejendele for at overleve. Fy for satan. I skulle ikke bare skamme jer. I skulle tage konsekvensen og gå af.

Annoncer