Annonce
Annonce
Annonce

Dan Jørgensen

Røde refleksioner om Danmark, EU og verden

Mest kommenterede seneste uge:
En skør, skør verden 127 kommentarer
Debat 12. jun. 2012 KL. 10.25

EU lytter til borgerne

- ny lovgivning om dyretransporter på vej

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Dan Jørgensen
Dan Jørgensen er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne.

Som flittige læsere af denne blog vil vide, har jeg kæmpet længe imod lange dyretransporter i EU. Forleden afleverede jeg mere end 1 mio. underskrifter, der bakker sagen op.

På tværs af EU's lande har mere end 100 dyreværnsorganisationer hjulpet med at samle de mange støtter. Det er jeg taknemmelig for.

Nu skulle vi så se om EU-kommissionen ville tage vores sag alvorligt. Det gjorde den heldigvis.

Den ansvarlige kommissær lovede foran rullende kameraer, at han vil fremsætte et lovforslag, der dækker transporttider for dyr.

Se indslag om sagen på BBC her (ca. 18 min inde i udsendelsen).

Så langt så godt. Det har været en lang, hård kamp at nå hertil. Men vi har ikke vundet endnu. Når forslaget ligger der, skal det forhandles både i EU-parlamentet og blandt EU's ministre. Men jeg er optimist.

Udover at det er godt for dyrene, viser sagen her, at EU-kommissionen faktisk tager EU's borgere alvorligt.

Det er positivt, for i fremtiden vil det med EU's nye "Borgerinitiativ" være muligt for borgere på tværs af grænser at samle underskrifter om forskellige politiske emner og dermed bringe dem på EU's dagsorden.

Det er en demokratisk landvinding.

Annoncer

Flere indlæg af Dan Jørgensen