En afvist irakisk familie sover i Brorsons Kirke. Her er det Tina Said på 7 måneder, der ligger mellem sine forældre Ahmad Said, 33 år og Suna Sadek, 27 år. De har begge været 8 år i Danmark og datteren er født her. Foto: Martin Lehmann.Rundt omkring i Danmark venter 282 bange børn og voksne på, at politiet banker på døren. De første fem er allerede hentet, og foran dem ligger nu en enkeltbillet til Bagdad. Blandt de ventende er børn, der har levet hele deres liv i danske asylcentre, og som kun kender Irak fra tv-billeder af bomber, der sprænger. Jeg tror vi er mange, der føler os komplet magtesløse overfor en argumentresistent regering, der er villig til ofre menneskeliv for at markere den såkaldt ”faste og fair” udlændingepolitik. En regering, der nægter at lytte til såvel Amnesty som FN, og som har afpresset den irakiske regering økonomisk ved at true med at bistand til genopbygning tages fra dem, hvis ikke hjemsendelsesaftalen blev underskrevet. Hvis nogen stadig er i tvivl om regeringens umenneskelighed i denne sag vil jeg opfordre til at se dette klip fra TV-avisen i søndags. Magtesløsheden er frustrerende og den vokser for hver dag der går. Men det vi alle sammen kan gøre er at gå på gaden og vise støtte til de udvisningstruede. I dag, torsdag d. 18. juni kl. 17.00 samles borgere på Christiansborgs Slotsplads under overskriften ”nej til tvangsudvisninger – ja til anstændighed”. Jeg vil opfordre alle til at gå med og til at sende et klart signal til vores regering: Vi vil et anstændigt Danmark. Vi siger nej til kynismen og ja til menneskelighed. Det handler om liv og død.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
»Gigantisk hykleri«: Pia Olsen Dyhrs ansættelse af ny rådgiver rejser voldsom intern kritik i SF
-
Allerede 12 sekunder inde i PR-videoen begår selvkørende Tesla første fejl i københavnsk gade – men det bliver værre endnu
-
Brødspade har bragt svensk statsministerpar i problemer
-
Stjerneinstruktør får voldsom kritik for »fuldstændig upassende« udtalelser
-
»Jeg kan ikke vente med at komme tilbage«: René Redzepi afslører ny plan for Noma
-
Inflationen i USA vokser, men Det Hvide Hus jubler
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Leder af Anders Jerichow
Indholdet fortsætter efter annoncen