Annonce

Læsernes Redaktør

Bjarne Schilling diskuterer Politikens journalistik

Debat 4. feb. 2012 KL. 11.00

En rædselsfuld dag – eller hvorfor Zion skal slås op

Avisens praktikanter har styr på fakta, men kan være sprogligt svage.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Sproget
Medier
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Læsernes Redaktør
Bjarne Schilling er Læsernes Redaktør på Politiken.

Denne forholdsvis korte klumme vil aflive hele to myter.

Det er i hvert fald hensigten. Og læsere med et hårdt weekendprogram kan få konklusionerne med det samme:

Det passer ikke, at det er de unge journalister – eller ligefrem vores praktikanter – som begår alle fejlene, og det er i høj grad en skrøne, at journalister er bedøvende ligeglade med, om de begår fejl.

Man opfatter ikke umiddelbart en avis som en uddannelsesinstitution, men når læserne er stødt på navnene Jens Anton Tingstrøm Klinken, Annelise Hartmann Eskesen, Farzam Abolhosseini, Peter Nicolai Christensen, Frauke Giebner, Laurids Bæk Simonsen, Amalie Kønigsfeldt, Nina Peitersen, Charlotte Mortensen og Mathias Christensen i avisen, var det kommende journalister.

De er nu taget tilbage til Journalisthøjskolen, Syddansk Universitet og Roskilde Universitet for at gøre deres uddannelse færdig.

Fra i dag vil man i stedet kunne møde Oliver Bærentsen, Gry Pauline Koefoed, Niklas Rehn, Maja L. Maach, Jesper Hvass, Sebastian Goos, Sandra M. Meinecke, Emma Oehlenschläger, Sofie S. Herschend, Lars Just og Lasse Rahbek i den trykte avis og på politiken.dk sammen med vores andre praktikanter, som endnu ikke har haft skiftedag.

Omkring 20 af de cirka 180 redaktionelle medarbejdere på Politiken er under uddannelse.

De nye kollegerskal være særdeles velkomne. Jeg havde fornøjelsen af at møde dem forleden og fortælle om mit arbejde, så de er forberedt på, at jeg sender klagemail fra læsere videre og retter, hvis der optræder fejl.

Når læserne klager, tager de ofte for givet, at det er yngste mand eller kvinde på redaktionen, der har begået fejlen. Og vel har vi haft praktikanter, der begik mange fejl. Vi har også haft enkelte, der begik forbavsende mange fejl. Men det er bestemt ikke normalbilledet.

Hvis man tager i betragtning, at den typiske praktikant leverer meget store mængder stof til avisen, er gruppen ikke overrepræsenteret i min klagestatistik – i hvert fald ikke hvad angår faktuelle fejl. Der er erfarne skribenter, der tager det væsentlig mere afslappet på det felt.

Hvad sproget angår, er der derimod en tendens til, at yngre skribenter begår flere fejl. De er som regel ikke så sikre som deres erfarne kolleger – og ofte bruger de også ord, som er ved at skifte betydning.

Måske skriver de i en artikel, at »der var gået godt et år«, men af sammenhængen fremgår det, at der endnu ikke var gået et helt år. Så hører jeg med sikkerhed fra ældre læsere, som påpeger, at der skulle have stået ’knap et år’, eftersom ’godt et år’ selvfølgelig betyder mere end et år, og hvad er det dog for noget roderi?

Når læserne klager, tager de ofte for givet, at det er yngste mand eller kvinde på redaktionen, der har begået fejlen

Bjarne Schilling

Men den yngre generation har en anden opfattelse af ordet, og de gængse ordbøger gør opmærksom på, at det opfattes forskelligt. I de tilfælde anbefaler jeg skribenten at holde sig til den godkendte betydning, indtil ordet også officielt har skiftet betydning.

Formålet med at skrive er nu engang at blive forstået, og vi står os som regel bedst ved at være sprogligt konservative.

Jeg behøver ikke at anbefale vores praktikanter at skrive meget for at få øvelse – det sørger arbejdspresset automatisk for – men jeg plejer at anbefale dem at læse meget for at få en større sproglig sikkerhed.

Desuden anbefaler jeg dem at bruge det, som min forgænger, Henrik Kaufholz, kaldte parattvivlen. Man kan ikke vide alt, men man bør tvivle på alt. Eller i hvert fald sørge for at slå så meget som muligt op – også det, man føler sig helt sikker på.

Jeg måtte også forberede Oliver, Gry, Niklas, Maja, Sebastian, Jesper, Sandra, Emma, Sofie, Lars og Lasse på, at de ville blive voldsomt irriterede på sig selv og muligvis kede af det, når de kommer til at begå fejl. Jeg måtte samtidig tilstå, at der selvfølgelig også er fejl i Fejl og fakta – begået af mig.

Det er grænseløst irriterende hver eneste gang. Jeg har i mine mere end to år på denne post – lad os bare sige godt to år – endnu ikke mødt en eneste journalist, der ikke græmmede sig, når vedkommende var fanget i en fejl. Ingen af os er ligeglade, når vi har dummet os.

Havde jeg selv levet efter parattvivlens gyldne princip, ville jeg have undgået adskillige tåkrummende fejl, som har irriteret mig grænseløst. Jeg burde ikke have stolet på det, jeg troede var paratviden. Man skal slå tingene op, skal man.

I min tidlige barndom troede jeg, at lodret var vandret. Den antagelse byggede jeg på det faktum, at vand kommer lodret ud af en vandhane. Det gør det stadig, men jeg har dog i mellemtiden fundet det praktisk at overtage samme terminologi som min omverden.

Men selvfølgelig er der stadig viden, der trænger til justering. Ikke så lidt endda. I den forløbne uge konstaterede jeg frejdigt i Fejl og fakta, at Zion var en person i Det Gamle Testamente, hvilket jeg har troet i årtier.

Det lyder umiskendeligt som en gammel mand i kjortel og sandaler. Men det er en høj i Jerusalem. Pinligt. Og forleden skrev jeg, at tronfølgeloven, som for tiden er udstillet på Frederiksborg Slot, er fra 1953, og ikke 1853, som vi skrev.

Havde jeg gjort mit arbejde ordentligt, ville jeg have vidst, at den gældende lov ganske vist er fra 1953, men at der også blev udstedt en tronfølgelov i 1853, og at begge kan ses på museet.

Nu vi er ved tilståelsessagerne, har jeg også præsteret at hævde i Fejl og fakta, at halvmåne skyldes, at Jorden kaster skygge på Månen. Hvorefter det næste morgen væltede ind med meldinger fra læsere, der kendte den rigtige forklaring: at det er halvmåne, fordi en del af Månen på den tid vender væk fra Solen og derfor ikke belyses.

Skal man endelig tale om noget, der skygger, er det Månen, der skygger for sig selv.

De dage, man har begået den slags fejl, er rædselsfulde, uanset om man er ung praktikant eller har været journalist i masser af år.

Man skal tvivle, skal man.

KOMMENTARER

04. FEB
Anne Grete Hansen | Pens. økonom

Bjarne, du nar noget tilgode

Os sagesløse, seriøse bloggere sidder målløse tilbage. Ukrudtet har udryddet sig selv, men de overlevende planter lider af iltmangel.
Det nytter INTET at være nede på bedetæppet med fjel og gnamler. Du sendes den ene gang efter den anden i byen for at forfægte den politiske korrekthed.
Kan du forklare mig og andre, hvorfor vi i en ny debatvirkelighed afkræves at checke vores stavning, hvorfor vi skal holde os til 1000 tegn?
Du og andre kan brede Jer alenlangt.
Hvad med den "levende avis"?
Hvis nogen svarer dig på en anden måde end jeg, skal du være heldig for at få det at se.
Vi er mange, der er alvorligt trætte i ansigtet.
Mvh

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
04. FEB

Tusind karakterer er da meget bedre -

Og med det mener jeg at i gamle dage kune man kun skrive karakterer på 400 eller 500 karakterer incl. tegn som komma, semikolon og punktum. Jeg oplever i hvert fald, at jegh har langt bedre mulighed for at skrive min mening i en post/indlæg i stedet for 3 eller 4 indlæg. Mht. stavning mener jeg bestemt også det er vigtigt, da stavefejl kan være med til at forhindre at man forstår det læste.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

24. maj. KL. 10.25

Det er ikke synd for mig

Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.

24. maj. KL. 15.31
Debat. Det er ikke tilstrækkeligt at pege fingre i aftenens DM-semifinale i disciplinen Debat. Pointerne skal også serveres levende og troværdigt. - Foto: JENS DRESLING

Unge debattører dyster på skarpe holdninger

I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
MiB3. Josh Brolin, Will Smith og Tommy Lee Jones på plakaten for det nye kapitel om mændene i sort habit og solbriller. - Foto: pr-foto
24. maj. KL. 11.45

Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning