Annonce

Læsernes Redaktør

Bjarne Schilling diskuterer Politikens journalistik

Debat 18. feb. 2012 KL. 14.00

Giv debatten på politiken.dk en ny chance

Der må være orden og regler på nettets debatsider. Det sparer tid og højner niveauet.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Medier
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Læsernes Redaktør
Bjarne Schilling er Læsernes Redaktør på Politiken.

Kære læser – dig, der er i aldersgruppen 50+ og nyder følelsen af avispapir – hvornår har du sidst været inde på denne hjemmeside: www.politiken.dk/debat?

Mit gæt er, at der har du slet ikke været endnu, og du vil sandsynligvis kun gøre det, hvis du får en anbefaling af et af dine børn eller praktikanten på arbejdspladsen.

Du hører jo nok til den (skrumpende) gruppe af mediebrugere, der synes, at debatindlæg på internettet ikke er noget, du vil bruge tid på, fordi der hersker kaos, virvar og argumenterne stritter i ustyrligt mange retninger.

Alt var jo som bekendt meget bedre i gamle dage, ikke?

Her på redaktionen er vi mange, der forstår dine indvendinger, men vi kommer ikke langt med argumenter, som f.eks. at staten burde finansiere abonnementer på dagblade til alle borgere, fra de når myndighedsalderen, og frem til de bliver 30.

I stedet vil jeg råde dig og dine ligesindede til at give debatten på politiken.dk en ny chance.

Her er der nemlig sket forandringer, som du helt sikkert vil synes om. For en lille måneds tid siden er der indført ændrede og strammere regler for debatindlæg på politiken.dk.

LÆS DEBATREGLERNEDebatregler på politiken.dk

Hvilken forskel gør de så? Tidligere kunne brugere skrive kommentarer anonymt.

’Bulderbassen fra Brønshøj’ eller ’Hans 22 fra Helsinge’ fra kunne sende byger af ukvemsord efter f.eks. Politikens lederskribenter, medlem af Europaparlamentet Dan Jørgensen eller næstformand i Dansk Folkeparti, Peter Skaarup.

Når nogle kommentarer blev for grove i tonen, blev de slettet. Men da mange blev skrevet i nattetimerne, kunne f.eks. injurierende udsagn ligge i flere timer på politiken.dk, inden vores debatbestyrere fik dem slettet.

Den slags går ikke længere. Debatkulturen på nettet har længe behøvet et løft, så fremover skal vore læsere valideres, før de kan skrive en kommentar. Hvad betyder så det?

Jo, de skal ind og oprette sig som brugere, og det betyder, at de skal opgive navn, adresse og fødselsdato. Vi kræver ikke, at du skal udlevere hele cpr-nummeret.

Kun de første seks cifre. Hvilket også er tilstrækkeligt til, at oplysningerne på et splitsekund tjekkes i det centrale personnummerregister.

Jeg skal hilse og sige fra bestyrerne af vore digitale debatsider, at vi (stadig) har meget højt til loftet, når holdningerne brydes.

Dermed undgår vi, at samme debattør skriver stort set enslydende kommentarer under fem eller flere forskellige navne. Vi er med andre ord sluppet af med de lidt hetzagtige skribenter, som ville piske en læserstorm op på netdebatten.

Denne ændring har betydet et fald i antallet af læserindlæg hen over de første uger, efter at ændringerne trådte i kraft. Vi har en velbegrundet formodning om, at dette fald på sigt vil blive rigeligt kompenseret af nye og bedre kommentarer og debatindlæg.

På de digitale debatsider har vi så en fordel, som papirudgaven ikke har. Vi kan registrere læserinteressen – populariteten, om man vil – på de enkelte emner ved at tælle det antal kommentarer, der er kommet til et givet indlæg.

Det er et nyttigt redskab, hvis vi journalistisk vil følge op på nogle af de emner, der optager debattørerne.

Naturligvis har redaktionen formuleret regler for deltagelse i debatten på politiken.dk.

Som en serviceoplysning til især de læsere, der kun sjældent eller måske aldrig bruger tid på vore digitale debatsider, kommer her reglerne, som de er gældende nu:

Som debattør med en valideret profil kan du under eget navn kommentere de mange debatindlæg, der hver dag publiceres på politiken.dk.

Du har også mulighed for selv at rejse en debat ved at skrive et læserbrev, som andre debattører kan kommentere. For at sikre, at debatten føres i en sober og saglig tone, er det ikke tilladt at skrive kommentarer og læserbreve, der:

• fremstår useriøse.

• er præget af mange stave-, komma- og sprogfejl – herunder gør overdrevent brug af STORE bogstaver.

• indeholder injurier, trusler, racistisk indhold eller grove nedsættende angreb på personer eller firmaer.

• indeholder personfølsomme oplysninger om andre brugere, navngivne personer eller grupper af personer.

• bryder ophavsretten.

• indeholder klare reklamebudskaber.

• i øvrigt overtræder gældende lovgivning.

Politiken.dk forbeholder sig retten til at slette kommentarer og læserbreve, der overtræder ovenstående regler.

Brugere kan henlede debatredaktionens opmærksomhed på kommentarer, der overtræder retningslinjerne, ved at trykke på ’klag’-ikonet på kommentaren.

Debattører, der gentagne gange overtræder reglerne, kan i en periode fratages retten til at skrive kommentarer og læserbreve. Brugere, der konsekvent udviser ringe debatskik, kan udelukkes permanent.

Citat slut. Her kommer så et indlysende opfølgende spørgsmål: Hvad ligger der i formuleringen ’fremstår useriøse’?

Kan det tænkes, at hvis en debattør går for meget i kødet på personer eller holdninger, som falder for langt fra Politikens påståede politiske korrekthed, så ryger hans eller hendes ord i cyberspace-skraldespanden?

Jeg skal hilse og sige fra bestyrerne af vore digitale debatsider, at vi (stadig) har meget højt til loftet, når holdningerne brydes.

Og der er stadig plads til holdninger, der går stik imod avisens. Ugens rekordhaver var (fredag formiddag, når dette skrives) et indlæg af Jakob Engel-Schmidt med overskriften ’Sexovergreb på Paradise Hotel mødes med rungende tavshed’. Sandelig om ikke dette indlæg har fået hele 73 læserbidrag.

LÆS ARTIKELSexovergreb på Paradise Hotel mødes med rungende tavshed

God skrive- og debatlyst.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

19. FEB
Anne Grete Hansen | Pens. økonom

Respekt, please - (2)

Konkrete spørgsmål:
1) Hvorfor skal vi have stjerner i karakterbogen?
2) Hvorfor bruges disse til pr. automatik at vise de mest anbefalede indspark først
3) Hvorfor har "Skriv" andre regler (POLs anonymitet)?
4) Hvorfor kræver i ikke af egne og externe bloggers, at de underkastes en pladsrestriktion? Det praktiseres i den skrevne udgave, hvor ingen jo kan brede sig uhæmmet.
5) Hvorfor deltager bloggere ikke mere aktivt i de diskussioner, de initierer?
6) Hvornår har input fra den digitale debat afspejlet sig i den skrevne udgave etc.etc..

Men I skal sørme da også have den ros, at der er udryddet meget udkrudt, og at vi har fået et interessant læserbrevsforum, som udvikler sig dag for dag.
Det burde du måske, Ytzen, skele lidt til. Den nye platform kan jo, hvis I dropper det lidt skolemesteragtige, gøres til genstand for en produktudvikling, som I har brug for vores input til såvel digitalt som trykt med sværte.
Mvh fra en lø/sø abonnent..

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (6)
19. FEB

Svar: Respekt, please - (2)

Tak til dig Anne
Dit indlæg rammer spot on for min opfattelse er den samme som din og ja her får vi også avisen fre-lø-søndag men heldigvis inden kl. 0830
I Politiken i dag er
Dagens tema sex på tv der omhandler Paradise Hotel som er udsprunget af et blog indlæg fra sidste uge
Se hvis det skal være sådanne sager der skal trykkes i Politiken så må selv du Ytzen da
forstå at vi ikke gider deltage.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
19. FEB

Svar: Infantile stjerner m.v.

Ja, Anne Grete vi ligger på linje i dette spørgsmål og flere års mere eller mindre forgæves forsøg på at råbe bla. Læsernes Redaktør op om den digitale debat.

Personligt vil jeg gerne have mig frabedt infantile stjerner og anbefal-statistikker. Efter min opfattelse tjener de i mange tilfælde snarere til advarsel end til anbefaling. Sådanne barnlige tiltag giver mig hverken skrivekløe eller lyst til at agere idébank for avisen.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
18. FEB

Samlede epistler - service til PET??

Hvad er begrundelsen for, at man kan se en persons samlede produktion af debatguldkorn ved et enkelt klik.

Nu I gerne vil have flere gamle med i debatten tror jeg, der er mange af os halvtreds-plus`ere, der ikke bryder sig om, denne form for samling af vores holdninger- selv om vi selv har offentliggjort dem.
På folkebibliotekerne må man ikke kunne spore og samle hvad en enkelt låner har lånt af samme årsag.

- men stjernerne virker lige som de små flag i første klasse i folkeskolen. Det lokker folk til tasterne :)

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (5)
18. FEB

Svar: Samlede epistler - service til PET??

Fuldstændig rigtigt.
Og det var altid rart at få flag af læreren. Man bliver helt nostalgisk.
Måske Politiken påtænker at udgive vore samlede værker indbundet. Det ville være virkelig stort. Jeg har faktisk ikke fundet ud af, hvordan man skriver et læserbrev; men det skal i andre nok kun være glade for.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
18. FEB
Claus Sønderkøge | Pens. økonom / Skype: csdenmark

Det er jo ikke særlig seriøst Marianne hvis du ikke står til synspunkter.

Prøv at Google dig selv, så vil du sikkert få det resultat op som du beklager dig over Politiken også kan levere.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
18. FEB

Svar: Samlede epistler - service til PET?? /MC

Meget enig mht. antallet af anbefal og kommentarer, ville gerne vide, om man kan slette det, hvis man, som du, også er imod det.

Ellers synes jeg det er rigtig rart med de nye regler.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
18. FEB

Jeg vil gerne debattere - ikke udstilles
En søgning på Marianne Christensen på Google giver godt nok mange hits.
Det er selvfølgelig noget andt med Sønderkøge. Så måske er nogle mere vant til at leve i offentligheden.

Jeg har en facebookprofil fra et kursus - men bryder mig ikke om den selvudstilling det handler om. Så jeg har ikke skrevet en linje siden kurset stoppede.

Folk skal tage stilling til det jeg skriver i den kontekst, der er- ikke til mig.
Nogle gange er tonen grovere og mindre argumenterende - nogle gange saglig.

Grunden til at deltage i en samfundsdebat er at flytte holdningerne i samfundet - eller selv blive klogere. Ikke at blive udstillet eller offentlig ejendom. Det generer mig.

- og selv om jeg var kritisk i starten vil jeg gerne give ret Helle Walther i, at de nye regler var nødvendige.

PS. Dette indlæg er tidligere bragt - fejlplaceret af mig.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
19. FEB
Nikolaj Correll | MSc studerende

Tak

Som andre her også bemærker, så er der nogle småfejl i det nye system, jeg også undrer mig over, men i bund og grund er jeg rigtig glad for at slippe af med BLOKHANS og de andre kloner.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
MiB3. Josh Brolin, Will Smith og Tommy Lee Jones på plakaten for det nye kapitel om mændene i sort habit og solbriller. - Foto: pr-foto
24. maj. KL. 11.45

Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning