Annonce
Annonce
Annonce
Skriv 17. aug. 2012 KL. 14.18

Er danskerne Europas mest ubehøvlede folkefærd?

Danmark er ved at udvikle sig til en ubehøvlet plet på det europæiske landkort, mener professor.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Danskerne mangler gode manerer og høflighedsfraser, når de færdes i det offentlige rum.

Det mener sprogprofessor Niels Davidsen-Nielsen i dag i en klumme i Kristeligt Dagblad.

»Hvis man aflægger visit i vores nabolande Tyskland og Sverige, kan man ikke undgå at bemærke, at folk taler pænere til hinanden dér, end vi gør herhjemme. Og det gør jo hverdagen mere behagelig. Er Danmark ved at udvikle sig til en ubehøvlet plet på det europæiske landkort?«, spørger Niels Davidsen-Nielsen i klummen.

LÆS KLUMMEDet kniber med høfligheden i Danmark (eksternt link)

Ifølge sprogprofessoren føler mange danskere selv, at de er høflige, »men de mangler sproglige standardformuleringer til at give udtryk for det«.

»I gamle dage sagde man for eksempel 'Tillader De?, når man skulle ind på en række i biografen eller ud af en bus. Men det kan man ikke i dag, for den formelle tiltaleform 'De' er stort set forsvundet fra sproget«, skriver han og efterlyser en dansk pendant til det tyske »es freut mich«, det franske »enchanté« og de engelsksprogedes »pleased to meet you«.

Hvad mener De?
Endelig er der dem, som ikke engang forsøger at være imødekommende. Dem, »der vælger ikke at hilse, selv ikke når de første gang passerer en kollega på en af arbejdspladsens gange«.

»Det har jeg altid fundet virkelig ubehøvlet. Og de der nogle dage vælger at hilse, men andre at lade være, har lige så dårlige manerer. Når jeg udsættes for det, holder jeg selv op med at hilse, og jeg er også for længst holdt op med at spekulere over hvad der ligger til grund for deres muggenhed«, skriver Niels Davidsen-Nielsen.

Deler De sprogprofessorens opfattelse af danskernes mangel på høflighed i det offentlige rum? Deltag venligst i debatten herunder. Af hjertet tak.

Annoncer