Økologi eller ej - det er oktobers store spørgsmål. Arkivfoto: Astrid Dalum
Foto: Astrid Dalum

Økologi eller ej - det er oktobers store spørgsmål. Arkivfoto: Astrid Dalum

Forbrug

Coop trækker øko-annoncer efter shitstorm: Vi har fået opmærksomhed nok

Landets største detailhandelvirksomhed dropper planlagt annonce om økologikampagnen Øktober efter massiv kritik. Men kampagnen fortsætter.

Forbrug

Supermarkedskæden, der driver Kvickly, Fakta og Brugsen i hele landet, er kommet vildt i vælten på grund af den kampagne for mere økologi og færre pesticidrester i fødevarer, som den laver sammen med Danmarks Naturfredningsforening.

Senest har balladen fået ledelsen af dagligvarekoncernen til at skrotte annoncer, som i denne uge skulle have været i landets større dagblade. Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen svarer således:

Det kunne provokere nogle i det konventionelle landbrug yderligere, og det ser vi ingen grund til.

Kan du bekræfte, at I undlader at køre en planlagt annoncekampagne?

»Nej, det er bestemt ikke en kampagne, vi standser. Det er en annonce, vi har sparet væk. En enkeltstående annonce, som skulle have været indrykket i de fleste store dagblade i denne her uge for at gøre opmærksom på Øktober-kampagnen. Men med den opmærksomhed, den har fået, er det er overflødigt at bruge penge på en ekstra annonce«.

Kan du forestille dig, at nogen vil tænke, det skyldes, at I har fået massiv kritik?

»Ja. Der kunne sikkert også være nogen, der ville være blevet provokeret af den. Men det er ikke forklaringen. Det skyldes almindelig sund fornuft, at vi - med den opmærksomhed, der er - ikke har brug for mere. Det ville være dårligt købmandskab«.

Hvad var annoncens indhold?

»Når vi ikke indrykker den, kan vi godt holde den for os selv. Den gjorde opmærksom på fordelene ved at købe økologi. Det kunne provokere nogle i det konventionelle landbrug yderligere, og det ser vi ingen grund til. Men det var som sagt ikke bevæggrunden. Bevæggrunden var at spare penge«.

Det kunne ligne, at sagen har fået jer til at tage en kovending og stikke piben ind?

»Jamen, det gør vi jo ikke. Annoncen var en lillebitte del af kampagnen, der fuldstændig som planlagt kører på fuld skrue med aktiviteter og tilbud i butikker over hele landet. Det er det afgørende, og brugerne har taget rigtig godt imod kampagnen, vi sælger økologiske varer i store mængder i de her uger«.

Kritikken har været skarp, men hvis vi tæller op, tror jeg, vi har fået langt flere positive tilkendegivelser.

Har I flere annoncer klar til resten af måneden?

»Nej, der var ikke planlagt yderligere end den ene, som skulle have fulgt dem, der i sidste uge skød kampagnen i gang. Resten af måneden vil være præget af lokale aktiviteter i butikkerne«.

Har de skarpe reaktioner givet Coops ledelse anledning til refleksion?

»Sagen er blevet så stor, fordi der har været den forside på Samvirke, som danske, konventionelle landmænd er blevet meget vrede over. Det, synes vi, er selvfølgelig ærgerligt, for det er en vigtig kampagne og en vigtig debat. Til gengæld har den skabt enorm opmærksomhed om kampagnen og været med til at profilere Coops økologiindsats. Kritikken har været skarp, men hvis vi tæller op, tror jeg, vi har fået langt flere positive tilkendegivelser. I form af læserbreve og ikke mindst på de sociale medier«.

Så den afblæse annonce har intet med Samvirkes forside at gøre?

»Forsiden har skabt så megen opmærksomhed, at det ville være meningsløst at bruge flere penge på at gøre opmærksom på en kampagne, som alle ved eksisterer. Det ville være dårligt købmandskab, ren Ebberød Bank. På den måde kan man sige, det har påvirket beslutningen«.

Ærgrer forsiden jer?

»Debatten om forsiden har fjernet fokus lidt fra essensen, nemlig pesticidrester i fødevarer. Det havde været dejligt, hvis opmærksomheden var kommet på en anden måde, men nu er det sådan her, det er, og alle ved, der er Øktober kampagne i Coops butikker«.

Betragter I nu konflikten som skrinlagt?

»Konflikten har set med vores øjne alene handlet om utilfredshed med Samvirkes forside. Debatten om henholdsvis økologi og pesticidrester i fødevarer fortsætter forhåbentlig«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce