Foto: Anders Rye Skjoldjensen
Sundhed

Mindfulness er hård psykisk træning

Mindfulness fungerer nogle gange bedre end medicin og er nu en integreret del af vores sygehusvæsen.

Sundhed

Mindfulness bruges i stigende grad som supplement til behandlingen af alt fra depression og angst til tvangstanker og kroniske smerter. Hvis man vælger den rette metode, virker det i mange tilfælde bedre end medicin, siger overlæge Lone Overby Fjorback, leder af Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet og seniorforsker på Aarhus Universitetshospital.

LÆS ARTIKEL

Her bliver patienterne behandlet med MBSR – mindfulness-baseret stress reduktion – i kombination med terapi og medicin.

Men der er ikke tale om en mirakelkur, påpeger hun. Terapien kræver en grundig og vedvarende indsats fra patientens side. Og det skal holdes ved lige ganske som en god fysisk form.

Hvad er mindfulness?

»Mindfulness betyder at være til stede i nuet og acceptere det, som det er. Det er en måde at være på, og det er noget, man kan træne sig til at være. Man undgår ikke problemerne, men man kan træne sig op til at møde dem på en sådan måde, at man klart ser dem og forholder sig til dem på en konstruktiv måde. Man lærer at nedbringe lidelse og opbygge et vedvarende sundt mentalt helbred«.

Hvordan?

»I stedet for tænke meget negativt på dine problemer, for eksempel smerter, så tager du dem ind og accepterer dem. Vi mennesker er tilbøjelige til enten at flygte fra vores problemer eller at bygge et skjold op, fordi det er for svært. Nogle bliver totalt overvældet og fuldstændig rasende over, at verden er så forfærdelig, andre bliver handlingslammede. Mindfulness lærer en at integrere problemerne og følelserne, så man ikke bliver for overvældet«.

Hvad betyder det med at være i nuet?

»Det er faktisk lidt kompliceret. Min hund er til stede her og nu, men den er ikke særlig mindful, for den har ikke en langsigtet plan. Man starter med at finde ud af: Hvor er jeg nu? Så skal man observere: Hvad er min intention med det? I hver eneste situation skal man tænke: Hvad er min motivation? Svaret kan være: At få mindre smerte og mere glæde. Eller at få flere til at beundre mig. Man er nødt til hele tiden at evaluere sig selv og det er meget dybere end ’bare’ at være i nuet. Når man har trænet et stykke tid, oplever man, at alle ens handlinger og følelser går igennem et filter. Man ser verden på en bestemt måde, alt efter om man er bange, helt vildt vred eller i harmoni.«.

Det lyder anstrengende hele tiden at skulle tænke på, hvad man gør og hvorfor?

»Det er krævende at ændre sine vaner, og det er svært for alle. Mindfulness handler ikke om mere tænkning, men om at blive mere opmærksom, observere og tillade den oplevelse, man alligevel har i kroppen, og så handler det om at se på sin adfærd, hvilket er en forudsætning for ændring. Vi er eksperter i at løbe væk fra negative oplevelser, og når man begynder at mærke efter, er det meget svært at blive i oplevelsen og lade dem være. Men hvis man lærer det, er det virkelig noget, der kan påvirke vores mentale helbred. Det er hårdt arbejde, men man får meget ud af det, ligesom dem, der løber 10 km hver dag«.

Kan alle lære det?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Alle kan lære det, ja. Og man behøver ikke at vente, til man har fået en blodprop eller en depression. Vi bliver alle sammen gamle nok til livsstilssygdomme, og den måde, vi tænker på og handler på, sætter spor i hjernen og former vores hjerne, så jo bedre vi er trænet, jo bedre er vi i stand til at håndtere modgang. Det er ligesom fysisk træning: Det er nemmere at klare et maratonløb, hvis man har løbetrænet, end hvis man har ligget på sofaen«.

Kan det gøre mere skade end gavn?

»Hvis man gør det med en, som ikke er uddannet, ja. I starten kan man nemlig godt opleve at få det værre, for når man begynder at være stille og mærke alle de følelser, man ikke bryder sig – for eksempel angst, rastløshed, irritation, vrede, sorg og mindreværd – kan det være meget overvældende. Så skal du være sammen med en person, som kan guide dig på en rigtig måde«.

Hvordan finder man den rigtige form i junglen af tilbud?

»Spørg til uddannelsen, og vælg dem, der kan varetage MBSR (mindfulness- baseret stress-reduktion) eller MBKT (mindfulness-baseret kognitiv terapi).

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce