Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Metroselskab: Dobbelt så meget larm er lig med ingen erstatning

Metroselskabet afviser, at forværrede vilkår berettiger til erstatning.

Gem til liste

Hvis naboerne til metrobyggeriet ved Hovedbanegården troede, at støjen snart ville være forbi, fik de nedslående nyheder i går.

Det skete, da Ekspropriationskommissionen holdt fællesmøde med de 25 naboer, der har søgt om erstatning for byggegener, og de 8 tekniske og juridiske eksperter, som repræsenterede Metroselskabet.

Oprindelig var det mest belastende byggearbejde – de såkaldte sekantpæleboringer – anslået til at vare i 18 uger. Men i går oplyste Metroselskabet, at arbejdet er blevet forsinket på grund af uforudsete kvaler med den kalkholdige undergrund. Naboerne må nu finde sig i støj på op til de tilladte 85 decibel i 40 uger.

LÆS OGSÅMetrobyggeri går ind i sit mest støjende år

Kommissionen var troppet op for at vurdere, om naboerne i de i alt 90 berørte boliger har ret til erstatning. Det har de ikke, anførte Metroselskabets advokat, Hanne Mølbeck: »Det er fuldstændig rigtigt, at man regnede med, at det ville tage 18 uger. Nu regner man med, at det tager 40, og det er en markant udvidelse af sekantpælearbejdet. Men ikke desto mindre er det stadig Metroselskabets opfattelse, at det ligger inden for det, man skal tåle, når man bor i en by som København«.

Bryder nye støjregler
Byggeriet ved Marmorkirken er også forsinket. Det fremgår af et opslag til naboerne, at »forsinkelser i betonleveringer (...) har været skyld i flere forsinkelser på byggepladsen, hvor arbejdet har fortsat til efter klokken 18«.

I mandags fastsatte Københavns Kommune, at metrobyggeriet ikke må støje efter klokken 18 på hverdage. Men i opslaget skriver Metroselskabet, at »entreprenøren vil arbejde i cirka 20 minutter omkring kl. 21 de dage, der støbes«.

Det er en klokkeklar overskridelse af reglerne, understreger det kommunale tilsyn: »Oplysningen til naboerne svarer ikke til det, som vi har givet tilladelse til. Derfor har vi nu kontaktet Metroselskabet og bedt dem om at komme med en redegørelse i denne sag senest mandag morgen«, siger Jens Elmelund, udviklingsdirektør i Teknik og Miljø.

Ingen alvorlige forsinkelser
Metroselskabet erkender at have brudt de nye regler, kort efter at de blev vedtaget:

»Det er muligt, at der er blevet begået en fejl. Vi vil tage en dialog med kommunen og vores entreprenør«, siger miljø- og sikkerhedschef Margot Brabrand.

Hun afviser, at forsinkelserne på de to byggepladser er alvorlige: »Vi bliver ikke færdige med det støjende arbejde så hurtigt, som vi gerne ville. Men det får ikke betydning for den samlede tidsplan«.

Metro: Mere støj i 2013

Under overskriften ’Vi kommer til at støje mest i 2012/2013’ lancerer Metroselskabet på mandag en stor kampagne. Den skal oplyse alle andre end de direkte berørte naboer om, at byggeriet nu går ind i den mest belastende fase.

»Anlægget af den nye Metro Cityring med 17 nye stationer har længe sat sit præg på gadebilledet i København. Byggeriet er nu nået en fase, hvor det skifter karakter og dermed kommer til at medføre flere gener for byens indbyggere og gæster«, lyder det i en pressemeddelelse.

Til Politiken oplyser Metroselskabet, at informationskampagnen vil koste cirka 3 millioner kroner. Den vil bestå af en husstandsomdelt informationsfolder til 650.000 borgere i København og på Frederiksberg og blive lagt ud på hovedstadens biblioteker.

Ud over folderen er der annoncer i landsdækkende og lokale aviser, plakater ved busstoppesteder og på byggepladshegn samt en 20 sekunder lang reklamefilm i biograferne.

Borgerne skal blandt andet mentalforberedes på markant mere trafik: »Der kommer til at være omkring 500 flere lastbilkørsler om dagen på grund af metrobyggeriet. Gennem en by, der i forvejen er stærkt trafikeret.

Det kommer til at kunne mærkes, også selv om vi primært holder os til de store veje og de ruter, som kommunen har hjulpet os med at anvise«, udtaler teknisk chef Erik Skotting i pressemeddelelsen.

For at lette trafikken har Metroselskabet i samarbejde med kommunen og politiet justeret 375 lyssignaler.

LÆS OGSÅBygninger lider skade ved metrobyggeri

De fremmødte naboer til fællesmødet ved Hovedbanegården gav højlydt udtryk for skiftevis frustration, frygt og afmagt over de nye vilkår, sikkerheden og informationsniveauet.

En enkelt ville vide, hvad det juridiske grundlag er for, at Metroselskabet ikke mener, at den naboretlige tålegrænse er overskredet.

Praksis fastlagt af Højesteret
Metroselskabets advokat svarede, at man læner sig op ad den praksis, som er skabt af blandt andet Højesteret. Konkret refererede hun en højesteretsdom fra 1999, hvor en vej i Viborg nær banegården skulle udvides.

»Der slog man fast, at man skulle tåle enormt meget, på trods af at man permanent blev udsat for væsentlige støjgener. Og selv om det her (metrobyggeriet, red.) er en lang periode, så er det ikke permanent; på et tidspunkt er arbejdet slut«.

LÆS OGSÅNye påbud: Ingen støj fra fire metrobyggepladser efter kl. 18

Men den argumentation holder ikke. Sådan lyder det fra Christian Mogensen, der i ni år var formand for ankeinstansen Taksationskommissionen og behandlede klagesager i forbindelse med det første metrobyggeri.

Dels handlede Viborg-sagen om markant lavere støjniveauer – 60-65 decibel – dels lagde Højesteret vægt på, at området var støjbelastet i forvejen, hvilket Stampesgade ikke var, siger han:

Besøg fra kommissionen
»Metrobyggeriet er usammenligneligt med andre typer byggeri, fordi det er så langvarigt og så ubegribelig støjende. Det allermest støjende arbejde udvides nu fra 18 til 40 uger, og der vil jo være generelt meget mere støj i flere år frem.

Naboerne giver udtryk for, at lejlighederne nærmest er ubeboelige, og der kan for mig at se ikke herske tvivl om, at den naboretlige tålegrænse er overskredet«, siger Christian Mogensen.

Kommissionen var i går på besøg i flere lejligheder. Men naboer siger til Politiken, at gårsdagens støjniveau fra byggepladsen var påfaldende lavt i forhold til vanligt. Da kommissionen 12. juni var på besigtigelse ved Marmorkirken, klagede en nabo og dennes advokat over det samme: Byggeriet lå stille hen under besøget.

Kommissionsformand Helle S. Andersen siger, at hun er bevidst om, at gårsdagens støjbillede ikke var fyldestgørende, og hun fastslår, at kommissionen vil inddrage indtryk fra tidligere besøg og de tilgængelige støjmålinger. Den endelige afgørelse kommer i starten af næste uge.

PolitikenPlus
  • Digitalt stegetermometer Funktionelt stegetermometer i flot design i stål og BPA-fri plast og med ekstra hurtigt visning af temperatur (4-10 sek.) på LCD displayet. Kan måle temperaturer mellem -45 og +200°C.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Isflager Man kan næsten høre det. Hvordan de klirrer mod hinanden, isflagerne. Og mærke kulden.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Julepynt Unik og anderledes julepynt

    Pluspris 25 kr. Alm. pris 30 kr. Køb
  • Kunstner Arne Ungermann Dansk Plakatkunst relancerer og genudgiver de bedste danske plakater fra 1900-1965. Her finder du plakatkunstens perler - skønne motiver, der stadig har et moderne grafisk udtryk.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.295 kr. Køb
  • Mandolin Mandolin fra Microplane med to skær og justerbart skær så du kan skære grøntsager i papirtynde skiver eller ensartede ?sticks?, afhængigt af hvad du skal bruge dem til.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 299 kr. Køb