Rådhuspolitikerne i København vil ikke være med til at lade busser med høj partikelforurening blive sat ind i byens kollektive trafik. Arkivfoto.
Foto: Thomas Borberg

Rådhuspolitikerne i København vil ikke være med til at lade busser med høj partikelforurening blive sat ind i byens kollektive trafik. Arkivfoto.

København

Københavnere slipper for at få stærkt forurenende busser ud på gaderne

Kommunen opgiver at sende miljømæssigt forældede busser i drift.

København

Borgerrepræsentationen har nu modsat sig, at der kommer bybusser med en voldsomt forældet miljøstandard ud på byens veje.

Et udbud af en af hovedlinjerne, 8A, stillede ellers udelukkende krav om, at der skulle benyttes busser med den 11 år gamle Euro 4-miljøstandard ind på ruten.

Problemet med den er, at den slet ikke regulerer mængden af ultrafine partikler i udstødningen, selv om de anses for at være særdeles sundhedsskadelige.

Det har fået de radikale i Borgerrepræsentationen til at foreslå, at kommunen stiller krav om at få miljømæssigt tidssvarende busser i drift på linje 8A.

Forurening i top

Partiet har nu fået de øvrige borgerrepræsentanter med på forslaget.

Det skyldes blandt andet målinger fra to af Københavns miljøkontorer - miljøpunkterne i Indre By og på Nørrebro - der havde målt udstødningerne i de busser, der hidtil har kørt med Euro 4-udledninger.

Her kunne måleapparatet slet ikke følge med, da partikelforureningen blev målt på Nørrebrogade. Grejet kunne kun måle op til 500.000 partikler pr. kubikcentimeter, men pilen røg i top med det samme, da målingen blev foretaget.

Redaktionen anbefaler:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce