Overborgmester Frank Jensen har en plan om en ny bydel i København: Lille Vesterbro. Den skal bygges mellem Vasbygade og godsbanen ved HC Ørstedsværket.
Foto: Jens Dresling

Overborgmester Frank Jensen har en plan om en ny bydel i København: Lille Vesterbro. Den skal bygges mellem Vasbygade og godsbanen ved HC Ørstedsværket.

København

København kan få helt ny bydel: Lille Vesterbro

Overborgmester Frank Jensen har store planer om boliger og erhverv på et terræn med gamle togværksteder midt i hovedstaden. Og så skal en indfaldsvej lægges helt om.

København

Snart kan man i København ikke nøjes med at sige, at vi tager på Vesterbro. For er det det gamle Vesterbro med de prostituerede på fliserne og hipstercafeerne med de skæggede mænd eller mon Lille Vesterbro?

Du har garanteret ikke hørt om Lille Vesterbro. Det er der gode grunde til, for endnu findes bydelen ikke fysisk.

Men det gør det oppe i overborgmester Frank Jensens hoved og i nogle embedsmandspapirer på Københavns Rådhus.

Byens socialdemokratiske leder foreslår, at der allerede i de kommende år bygges en ny bydel midt i hovedstaden: på godsbaneterrænet mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Sydhavnen.

Et i dag ret øde kæmpestort område, hvor DSB’s store centralværksted engang lå, og hvor der stadig i nogle af bygningerne er tog parkeret og værkstedsfolk i gang med at vedligeholde materiel.

»Kan du ikke se det? Det kan blive et fantastisk mikrokosmos«, siger Frank Jensen begejstret og slår ud med armene mod de mange gamle industribygninger, hvoraf mange skal blive stående og indrettes til lejligheder eller erhverv. Men her skal også bygges masser af nyt.

Her skal Lille Vesterbro ligge - mellem Sydhavnen og Vesterbro, hvor DSBs centralværksted engang lå.

Her skal Lille Vesterbro ligge - mellem Sydhavnen og Vesterbro, hvor DSBs centralværksted engang lå.

Gul idyl

Inde på området finder man også en af Københavns skjulte juveler: Den gule by, en gulmalet idyllisk samling gamle huse, hvor en del af DSB-personalet fra værkstederne boede, og som stadig er beboede.

Planen om Lille Vesterbro på godsbaneområdet er spritny. For egentlig er området først udlagt til byudvikling fra 2027. Men Frank Jensen vil lægge sig i selen for, at ideen allerede kommer med i den næste kommuneplan for 2019 og årene derefter. I så fald skal kommunen allerede fra næste år til at forberede projektet, hvis han kan finde opbakning.

Kan du ikke se det? Det kan blive et fantastisk mikrokosmos

Det er en omfattende vision, som vil kræve, at staten spiller med, for i givet fald skal DSB’s sidste funktioner flytte. Til gengæld vil det om få år kunne resultere i 3.500 nye boliger og 250.000 kvadratmeter erhverv.

Lavt og fælles

Det nye Lille Vesterbro skal på mange måder ligne det gamle Vesterbro: Ingen højhuse, mange unge, men også ældre spændende iværksættervirksomheder.

Hver fjerde bolig skal være almen, sådan som København Kommune kræver det overalt nu, og en del af overborgmesterens idé er at få bygget en del lidt mindre boliger, hvor der til gengæld er lagt mere vægt på fællesarealer.

»Vi skal have mere gang i eksperimenterende boformer med inspiration fra seniorbofællesskaber. Men det skal også være for unge med boliger med for eksempel fælles studierum og den slags. Vi ved fra Realdania, at mindst 80.000 danskere ønsker boliger indrettet med vægt lagt på fællesskab, men der er meget få af dem i dag«, siger Frank Jensen.

Området kan i dag bedst karakterises som meget rustikt. Lige ved siden af ligger den nye metrocityrings garageanlæg, og langs det kommende Lille Vesterbro drøner trafikken på en af Københavns uskønneste ind- og udfaldsveje, Vasbygade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Netop Vasbygade er der også tænkt stort om i projekt Lille Vesterbro, forklarer Frank Jensen. For den brølende trafikkorridor skal rettes ud, så den kommer til at løbe langs en anden støjkilde, jernbanen, og der skal i stedet anlægges en grøn kile der, hvor Vasbygades asfalt i dag er.

Og her ligger en af grundene til, at flere skal have pengene op af lommen, for at Lille Vesterbro kan blive til noget: Grundejerne skal bidrage til vejomlægningen, der til gengæld vil gøre deres grunde mere attraktive, argumenterer overborgmesteren. Grundejerne er DSB, Metroselskabet, Banedanmark og Freja Ejendomme.

Men Frank Jensen, hvorfor skal brugen af dette område fremrykkes med ti år, når nu hele resten af byen ståri byggekaos, og der i forvejen skyder boliger op overalt?

»Selv om vi ved indgangen til 2017 allerede havde planer for byggeri af 36.000 boliger i Ørestad, Nordhavn og Valby, kan vi se, at det ikke rækker, hvis vi ikke inddrager flere områder. Sidste år byggede vi 4.300 boliger. Det var rekord, men den slår vi i år. Alligevel får vi brug for at udvikle flere områder af København med dens voksende befolkning«.

Olesen og Jensen

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har tidligere opfordret Københavns Kommune til at udlægge mere areal til byudvikling – blandt andet for at få dæmpet de accelererende boligpriser –– men han og Frank Jensen er til tider ret uenige om, hvad der skal bygges hvordan.

Men boligministeren er positiv, fastslår ministeren i en mail til Politiken.

»Det er godt, at Københavns Kommune har ideer om udvikling af nye boligområder. Det er tiltrængt, for i de senere årtier har den kommunalt planlagte byudvikling i København ikke fulgt med udviklingen i boligefterspørgslen. Jeg ønsker ikke at gå ind i, om DSB skal sælge en bestemt grund eller ej, men hvis Københavns Kommune sørger for at lave lokalplanen om, så grunden kan bruges til at lave boliger, så er den kommunale regulering i hvert fald på plads, så boligerne vil kunne bygges«, skriver Ole Birk Olesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Samme åbne tone lyder fra underdirektør i DSB Ejendomme Jes Transbøl, der bekræfter, at statsbanerne ad åre vil rømme de sidste bygninger i området, selv om tidsplanen ikke er klar endnu:

»Vi har allerede haft en dialog med Københavns Kommune om området. Det ser spændende ud«.

Inde i det område, som måske nu skal byudvikles til Lille Vesterbro, ligger også    Den Gule By på DSB-arealet ved Otto Busses Vej.
Foto: Cathrine Ertmann

Inde i det område, som måske nu skal byudvikles til Lille Vesterbro, ligger også Den Gule By på DSB-arealet ved Otto Busses Vej.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce