Annonce
Annonce
Politik

Uber-nøl stopper ny taxalov

De to største partier vil ikke lave ny taxalov, så længe Uber kører rundt i et juridisk tomrum.

Der bliver ikke en ny taxalov, før justitsministeren finder ud af, om befordringstjenesten Uber er lovlig.

Det er meldingen fra de to nøglepartier Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, 15 måneder efter Trafikstyrelsen meldte Uber til politiet. Socialdemokratiet vil ikke for alvor sætte sig til forhandlingsbordet hos transportminister Hans Christian Schmidt (V), før justitsminister Søren Pind (V) har afklaret de juridiske spørgsmål omkring taxabranchens nye konkurrenter.

»Det er tydeligt for enhver, at det, der foregår, ikke er lovligt. Det kan ikke være rigtigt, at justitsministeren ikke får hanket op i politiet og sat en proces i gang. Hvis vi skal lave en ny taxalov, er det helt afgørende, at vi får klarhed over politiets vurdering af Uber«, siger transportordfører Rasmus Prehn (S) og efterlyser et signal fra transportministeren til justitsministeren om afklaring.

LÆS OGSÅUber skal betale til franske taxaselskaber

Uber udgør et vanskeligt dilemma for den reform af taxaloven, der står på Hans Christian Schmidts dosmerseddel for foråret. Hans regering er principielt positivt indstillet over for nye deleøkonomiske tiltag som f.eks. Uber og Airbnb, ligesom kræfter i det liberale bagland efterlyser en lovliggørelse af Uber. Omvendt er både S og DF arge modstandere af Uber. Hos Uber kalder man det samkørsel, når man dagligt sender hundredvis af private Uber-chauffører ud i konkurrence med den etablerede taxabranche. Transportordfører Kim Christiansen (DF) fatter ikke, at det har taget så lang tid for Søren Pinds system at behandle politianmeldelsen af Uber. Christiansen peger på, at myndigheder i Frankrig og andre lande for længst har erklæret Uber ulovligt.

Et EU-retligt spørgsmål

»Det kunne være interessant at finde ud af, hvad der sker hos Søren Pind. Når en menig borger begår en ulovlighed, bliver man sat fast med det samme. Det kan man godt overskue i politiet. Det her er meget værre, men det evner man ikke at komme i gang med«, siger Kim Christiansen.

Det er tydeligt for enhver, at det, der foregår, ikke er lovligt.

Rasmus Prehn (S)

Umiddelbart efter Ubers debut på de danske veje i 2014 valgte Trafikstyrelsen under Transportministeriet at melde Uber til politiet. Styrelsen mente ikke, at Uber-chaufførerne må agere på taxalignende vilkår. Siden har Rigsadvokaten undersøgt lovligheden af Uber uden at træffe en afgørelse. »Jeg er på det rene med, at Uber-sagen har trukket ud, men det er ikke udtryk for, at sagen ligger stille. Sagen mod Uber som selskab indeholder komplekse EU-retlige spørgsmål, som er ved at blive afklaret nærmere«, melder Søren Pind i en skriftlig kommentar.

SE OGSÅ Stor aftale giver Uber adgang til millioner af facebookbrugere

Han tilføjer, at politiet løbende sigter Uber-chauffører, når de bliver standset, og at de bliver sigtet for overtrædelse af taxalovens regler om tilladelse fra myndighederne til at transportere personer erhvervsmæssigt.

»Jeg ved, at en række prøvesager netop nu er undervejs til domstolen fra Københavns Politi«, skriver justitsministeren.

Imens har Hans Christian Schmidt taget fat på en reform af taxaloven, som bl.a. skal sikre bedre taxadækning i yderområderne. »De indledende drøftelser om muligheden for en regulering af taxalovgivningen, der så småt er ved at komme i gang, bliver ikke berørt af politisagen mod Uber«, udtaler Hans Christian Schmidt i en skriftlig kommentar.

Redaktionen anbefaler

Transportministeren vil ændre taxilovgivningen

Der er brug for en ny og moderniseret taxilovgivning i Danmark, siger transportministeren til DR.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce