Annonce
Annonce
Kultur

Yahya Hassan: Slap af med den ytringsfrihed

Vi skubber de almindelige muslimer fra os i vores insisteren på absolut ytringsfrihed, mener digteren Yahya Hassan.

Yahya Hassan læser nyt digt fra kommende bog. Kilde: politiken.tv / Producer: Nima Hajarzadeh
Annonce

Den ene blev landskendt digter.

Den anden dræbte to civile og sårede fem betjente, før han selv natten til søndag endte livet i en skudveksling med politiet i en københavnsk gade. Springet fra ung, formodet terrorist og til ung, berømt digter kan synes stort.

Men er det ikke nødvendigvis.

LÆS OGSÅTerrorjubel og jødehad: Politikere er rystede over rabiate muslimer

»Selvfølgelig skal man nedkæmpe sådan en idiot. Men ... jeg forstår ham«, siger digteren Yahya Hassan om den formodede gerningsmand til drabene i København i sidste weekend.

Fanget på bunden

Omar el-Hussein var 22 år. Tre år ældre end Yahya Hassan. Begges forældre er af palæstinensisk afstamning. Omars kom fra en flygtningelejr i Jordan. Yahyas fra en lejr i Libanon. Og begge er de vokset op i socialt belastede områder.

»Han var fanget på bunden af samfundet ligesom jeg. Han var indigneret over den palæstinensiske situation og forvirret over den højreorienterede drejning i Europa«, siger digteren.

LÆS OGSÅFlere hundrede sagde farvel til dræbt attentatmand

»Han har stukket nogen ned. Jeg har stukket nogen ned. Han har været i voldelige klammerier. Jeg har været i voldelige klammerier. Han har begået kriminalitet, mens han boksede og prøvede at finde sin passion og formåen. Jeg har lavet kriminalitet, mens jeg skrev en digtsamling. Han tabte sin boksekamp og fortsatte med automatvåben. Jeg var heldig at blive udgivet. Jeg siger ikke, at ellers var jeg endt som terrorist, men jeg havde siddet fast i nogle af de samme omgivelser«.

Danske muslimer må klart tage afstand fra fundamentalisterne, mens danskerne må »få ind i roen«, siger Yahya Hassan, at »de bliver manipuleret fra højre og venstre«. Ellers vil kløften vokse.

Den almindelige muslim

Ifølge digteren springer politikere og medier let forbi årsagerne til, at der er problemer med indvandrere. Fra sociale udfordringer og til de krige, de er flygtet fra. Og forklarer i stedet alt med religion og etnicitet.

Hvorfor har vi et behov for at skabe en parallel mellem en kriminel voldsmand og den almindelige muslim, når vi ikke gør det mellem en sindssyg HA'er og den almindelige dansker?

Yahya Hassan

»De drager paralleller fra en eller anden sindssyg islamist i Islamisk Stat og til en almindelig muslim i Danmark. Altså: Hvorfor kalder vi den formodede gerningsmand til drabene i København for muslim? Han er sgu da først og fremmest kriminel. Hvorfor har vi et behov for at skabe en parallel mellem en kriminel voldsmand og den almindelige muslim, når vi ikke gør det mellem en sindssyg HA’er og den almindelige dansker?«.

Ifølge Hassan kaprer visse politikere og partier de danske værdier, »ligesom en eller anden idiot fra Grimhøjmoskeen prøver at kapre alle de muslimske værdier«, som han udtrykker det.

»Og vi må ikke miste – for helvede altså – den almindelige muslim. Og dem er der mange af«.

LÆS OGSÅBefri islam for ideologisk misbrug

Problemet er ikke, mener han, at Muhammed bliver tegnet eller islam kritiseret, men at politikere og medier bruger kunsten politisk.

»De er kun interesserede i at sige: Islamkritik. Og: Ytringsfrihed. Og så bliver kunsten og værdierne udhulet. Jeg siger ikke, at vi skal stoppe med at trykke tegningerne. Men hvis vi tegner bare for at tegne og lave ravage og vise, at vi tør, så er det plat«.

Del link

Læs i magasinet

 Foto: Jacob Ehrbahn

»STOOL IKKE PÅ NOGEN«

Han ville være Bob Dylan. Kontroversiel og vild. Have livvagter og sælge 100.000 digtsamlinger. I 16 måneder er Yahya Hassan blevet fejret af politikere og presse. Og har mødt samme hykleri som i den muslimske underklasse, siger han.

 Foto: PETER HOVE OLESEN

Da Yahya Hassan blev digter

En nat slog Yahya Hassan Caps Lock til for at tage et opgør med sin far, sin religion og sin hjemstavn. Vi har fulgt ham gennem det vildeste gennembrud, dansk litteratur har set. Og tilbage til Aarhus-ghettoen Trillegården for at finde ud af, hvad der fik ham til at skrive digte.

Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce