En moderne skulptur - som Brent Coles 'Night Diving' fra 2014 - kan bare være et fantasifuldt objekt, som denne blot 27 cm høje sammenklappelige sag, der kan bruges til udspring - endda om natten.
Foto: Brent Cole

En moderne skulptur - som Brent Coles 'Night Diving' fra 2014 - kan bare være et fantasifuldt objekt, som denne blot 27 cm høje sammenklappelige sag, der kan bruges til udspring - endda om natten.

Kultur

Tema efterspørges: Forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg er lidt rodet

Det at åbne sig for hele verden er ikke altid det samme som verdensklasse. Trods de mange videoer savner Forårsudstillingen retning og sammenhæng.

Kultur
FOR ABONNENTER

Min sympati og dybeste medfølelse går til Forårsudstillingens censurkomité. For den har måttet gå så grueligt meget igennem: i alt 2.017 værker, som 781 ansøgere har indsendt med det håb at blive optaget på den 160 år gamle censurerede udstilling. Som sædvanlig ved kunstkritikerne ikke, hvor godt de har det, og hvor meget de slipper for at tage stilling til. For de skal kun se på 107 værker af i alt 61 kunstnere. Så meget – og ikke mere – er sluppet gennem censurens smalle nåleøje. Hvis det er rigtigt, burde det være nemmere for en rig mand at komme i Paradiset end for en halvgod kunstner at få sine ting udstillet på Charlottenborg. Men sådan føles det ikke!

Som springbræt til den første berømmelse har Forårsudstillingen – engang et nationalt monopol – efterhånden fået konkurrence. For der findes i dag mange gallerier og kulturhuse, der er parate til at promovere ethvert opsigtsvækkende kunstnerisk talent. Til gengæld har Forårsudstillingen, der oprindelig var et dansk anliggende, fået meget mere at vælge imellem, i og med at den også har åbnet op for internationale kunstnere. Mærkes det? Ja, på en stigende pluralitet, som udfordrer sammenhængen i en i forvejen meget sammensat udstilling. Hvis det er hårdt at stå for udvælgelsen af værkerne, må det være endnu hårdere at stå for ophængningen af dem. For hvordan får man installationskunst til at passe sammen med fotografi, skulpturobjekter til at gå i spand med keramik, og malerier til at matche videokunst?

Det er i øvrigt i videoerne, der sker mest. Det er også dem, der kræver den største del af tidsforbruget, ’Oriental Travesty’ af svenskeren Lap-See Lam kræver endda mere end en halv time! De andre videoer er væsentlig kortere – uden dog altid at føles sådan.

Når Rodo Abdirahmans videoperformance ’Opskrift’ har vundet soloprisen, er det næppe på grund af sit koncentrerede forløb på kun 1 minut og 45 sekunder (!), men fordi den sætter fokus på væsentlige problemer omkring identitet og rollespil. Det er ikke nemt for en kvinde af anden etnisk herkomst end dansk at færdes blandt andre – og blive målt med andre. Derfor skifter personen, hvis ansigt vi ikke ser, tøj i én ubeslutsom uendelighed. Som akkompagnement til denne rasende omklædningsproces får vi serveret en talestrøm, der er så snubbet af, at ingen kan forstå, hvad der siges. Det er helt bevidst, eftersom værket har en kunstnerisk hensigt, hvilket er noget andet end en pædagogisk mening.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kend din kommune

    Hvor mange penge bruger din kommune på ældreområdet, til daginstitutioner eller på dit bibliotek?

    Vi har samlet en lang række nøgletal, der fortæller om hvordan pengene i din kommune bliver brugt.

Annonce