Annonce
Annonce
Film & tv

Fransk domstol: Sexscener i rost film er for »realistiske«

Fransk domstol har forbudt at vise den prisbelønnede 'Adéles liv' i landets biografer.

Fakta

Her rammer censuren

Foreningen Promouvoir har formået at få følgende film forbudt:

  • ’Adeles liv’: Fransk drama fra 2013 med eksplicitte sexscener.
  • ’Saw 3D’: Amerikansk horrorfilm fra 2010 med voldsomme voldsscener.
  • ’Ken Park’: Amerikansk-fransk-hollandsk drama fra 2002 med eksplicitte sexscener.
  • ’Baise-moi’: Fransk thriller fra 2000 med eksplicitte sex- og voldsscener.

Det er ikke kun på det politiske plan, det yderste højre har succes i Frankrig. Takket være en intensiv kampagne fra en organisation med rødder i fundamentalistiske katolske grupper har en domstol i Paris forbudt filmen ’Adèles liv – kapitel 1 & 2’, der vandt Guldpalmen ved filmfestivalen i Cannes i 2013.

»Filmen indeholder flere sexscener, som vises på en realistisk måde«, hedder det i afgørelsen fra appeldomstolen i Paris fra december, og domstolen pålægger kulturminister Fleur Pellerin at fratage filmen den licens, som gør det muligt at vise den i biografer landet over. Derimod er filmen stadig tilgængelig på video.

’Adèles liv’ er historien om et forhold mellem to unge piger, og ifølge kritikerne er de erotiske scener et helt naturligt led i fortællingen om udviklingen af deres historie. Siden har filmfolk og kulturpersonligheder protesteret mod en bølge, som flere betegner som ren og skær nypuritanisme og indgreb mod den kunstneriske frihed.

LÆS OGSÅOmbrust guldpalmevinder fortjener hver en lovprisning

Redaktør Laurent Nunez fra ugemagasinet Marianne hæfter sig især ved, at domstolen bruger ordet realistisk.

»Nu har alle ret til at grine. For det, man nu forbyder, er det reelle«, skriver han og anbefaler dommerne at bandlyse hele Édith Piafs repertoire, fordi hun ifølge ham »er vores sidste realistiske sanger«. Og hvorfor ikke nedlægge forbud mod forfattere som Henrik Ibsen, Gustave Flaubert og Honoré Balzac, som også beskriver virkeligheden i alle dens facetter?

Instruktør støtter forbud

Ifølge advokaten Agnès Tricoire fra Den Franske Liga for Menneskerettigheder, som også overvåger kunstnerisk frihed, er det på tide at ændre loven om klassificering af film, som ikke tager højde for det kunstneriske indhold. For i dag er det muligt for moraliserende pressionsgrupper at sidestille et prisbelønnet kunstværk som ’Adèles liv’ med en pornofilm.

Det er netop i den retning, kulturminister Fleur Pellerin ønsker at gå i. Hun har allerede bebudet, at hun agter at appellere afgørelsen. Men for dele af det franske filmmiljø og vogtere af ytringsfriheden er det endnu vigtigere at gøre op med den nuværende klassificering af film, hvilket ministeren agter at gøre.

LÆS OGSÅPalmevinders homosexscener får hård kritik

’Adèles liv’ blev forbudt for børn under 12 år, da den kom på gaden i oktober 2013, og en særlig tekst på plakaterne og anden reklame for filmen advarer mod »realistiske sexscener, som kan støde et ungt publikum«.

Foreningens formål er kort sagt at forsvare menneskets værdighed og forsvare mindreårige

André Bonnet, formand, Promouvoir

Filmens instruktør, Abdellatif Kechiche, havde gerne set, at filmen blev forbudt for børn under 16 år, og han er i dag en af de få i filmmiljøet, som ikke er chokeret over forbuddet mod at vise filmen i biografer.

»Den afgørelse forekommer mig at være sund«, siger han til avisen Le Monde. »Jeg har aldrig vurderet, at unger på under 12 år skulle se min film«, og han ønsker ikke, at hans egen datter ser den, før hun er 14-15 år gammel.

Effektiv pressionsgruppe

Instruktøren Gaspar Noé er derimod meget utilfreds med, at en domstol har forbudt hans film ’Love’, som for øjeblikket vises i Danmark, for børn under 18 år. Hermed går domstolen ud over den grænse på 16 år, som et særligt klassifikationsudvalg kan fastsætte.

Initiativet kommer igen fra organisationen Promouvoir og dens formand, den tidligere dommer André Bonnet, der er knyttet til yderligtgående katolske kredse, og som tidligere havde forbindelser til partiet Front National.

Han var også aktiv sidste år i kampen mod loven om homoseksuelles ret til at indgå ægteskab.

Organisationen, der blev stiftet i 1996, holder øje med alle nye film, som kommer op i landets biografer, eller som distribueres via internettet.

LÆS OGSÅFrankrigs drilske djævleyngel fastholder publikum med stiliserede kneppescener

André Bonnet giver kun sjældent interview og kun skriftlige, men han ytrede sig forleden til filmtidsskriftet Premières.

»Foreningens formål er kort sagt at forsvare menneskets værdighed og forsvare mindreårige ved at fremme jødisk-kristne værdier«, siger han og peger på, at vold og sex har en negativ virkning på unge.

»Hvorfor vil producenterne af de film, som i dag skaber debat, absolut vise destruktive scener for de helt unge? Handler det om penge? Er det til syvende og sidst derfor, de protesterer, skjult bag erklæringer om ytringsfriheden?«.

André Bonnet lægger ikke skjul på, at målet er at tvinge lovgiverne til en strammere kurs mod de såkaldt voldelige og destruktive film, men foreløbig forsøger regeringen at gå i den modsatte retning.

Forbud i Marokko

Et andet spørgsmål handler om andre former for pres. Ifølge oplysninger til Politiken har biografejere oplevet pres fra muslimske grupper, som ønsker den marokkanske film ’Much loved’ fjernet fra de franske biografer.

Den marokkanskfranske instruktør Nabil Ayouchs meget roste film om en gruppe marokkanske prostituerede, som blev vist på filmfestivalen i Cannes tidligere på året, er forbudt i Marokko. Den er ifølge myndighederne »en alvorlig fornærmelse mod de moralske værdier og mod den marokkanske kvinde, og den er et alvorligt anslag mod kongedømmets image«, hedder det i begrundelsen.

LÆS OGSÅInstruktør: »Alle mænd har jo en penis. Hvorfor skulle vi så ikke vise den på film?«

Officielt eksisterer prostitution ikke i Marokko, selv om ikke mindst misbrug af mindreårige ifølge marokkanske og internationale menneskeretsorganisationer er udbredt.

Kampagnen mod filmen har været så voldsom, at indehaveren af hovedrollen, Loubna Abidar, har valgt at forlade landet. Både hun og instruktøren modtager dødstrusler på internettet, og kampagnen fortsætter.

Redaktionen anbefaler

Fransk kulturliv er ramt af moralsk korstog

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce