Annonce
Annonce
Film & tv

Thomas Vinterberg i Berlin: Jeg skammer mig over at være dansker

Den danske instruktør kunne dog glæde sig over positiv modtagelse til 'Kollektivet' på Berlinalen.

I den store biografsal blev der grinet, grædt og til sidst klappet, da det danske bidrag i årets hovedkonkurrence på Berlinalen blev vist i dag. Derpå blev filmen og dens tema endevendt på et livligt og velbesøgt pressemøde, som Thomas Vinterberg også benyttede til at udtrykke sin uenighed med den danske regering.

Instruktøren bag 'Kollektivet', der henter sin inspiration i 70'ernes forsøg med nye fælles bo- og leveformer, udtrykte nemlig håb for, at »filmen virker som inspiration for nogle, der køber et hus, får fat i nogle bajere og prøver at dele livet med hinanden«. Efter instruktørens mening ligger hele tanken om bofællesskaber og det at dele nemlig, langt væk fra øjeblikkets politiske kurs.

»Jeg skammer mig over at være dansker og ville ønske, at vore politikere ville gå mere ind for at dele med andre end at ydmyge mennesker«, sagde Thomas Vinterberg og fik bifald fra salen.

Ikke flov at være dansker

En enkelt journalist fra Sydafrika afviste dog, at det er flovt at være dansker, »for det er jo ikke flovt at man ikke kan tage ind, hvis man bor ti mennesker i et hus, hvor der ikke er plads til flere«, som han udtrykte det.

LÆS OGSÅ 'Kollektivet' er en begavet fortælling om at miste hinanden i fællesskabet

Hertil replicerede Thomas Vinterberg:

»Ok, jeg skammer mig over den politik, der føres i Danmark. Men bag den er der faktisk et folk med gode hjerter«.

Jeg skammer mig over den politik, der føres i Danmark. Men bag den er der faktisk et folk med gode hjerter

Thomas Vinterberg

Ellers var der generelt en positivt stemning omkring filmen. Flere repræsentanter for den internationale presse mente, at Trine Dyrholm for sin indsats i filmen fortjener prisen for årets kvindelige hovedrolleindehaver på festivalen.

Afgøres på lørdag

Om det går sådan, må Dyrholm og co. vente med at finde ud af til på lørdag, hvor juryen med amerikanske Meryl Streep træffer sine afgørelser.

LÆS OGSÅ Europa bindes sammen af krige og kriser

»Selvfølgelig vinder hun den pris, hvem fanden skulle ellers gøre det? Det er Trine Dyrholm for helvede«, fastslog Zentropas Peter Aalbæk Jensen, der står bag filmen, selvsikkert over for Politiken, inden pressemødet gik i gang. Bagefter kunne han konstatere, at der var medvind blandt pressekorpset i Berlin, hvor historien om kollektivet i Hellerup gik rent ind.

Ingen kritik i Berlin

Ved sin premiere i Danmark, blev filmen, der også har Ulrich Thomsen, Helene Reingaard Neumann og Lars Ranthe på rollelisten, kritiseret for at være hovedsageligt et kærlighedsdrama, der reducerer kollektivet og flertallet af dets beboere til en ramme og mere eller mindre ligegyldige biroller. Men i Berlin blev den kritik ikke fremført. Tværtimod var der mange rosende bemærkninger - med undtagelse af en enkelt, norsk journalist, der mener, at filmens kvindelige figurer »er svage«.

LÆS OGSÅ Thomas Vinterberg laver 70'er-kollektivfilm uden hamp, Mao og røde faner

»Jeg er uenig i hver eneste bogstav i dit spørgsmål. Jeg mener, at kvinderne er meget stærke. Trine Dyrholms figur, Anna, ofrer modigt hele sit liv for fællesskabets skyld og overfor hende står Emma (Helene Reingaard Neumann), som er meget realistisk og nøgtern«, sagde Thomas Vinterberg og fik igen klapsalver fra salen.

Dyrholm rost for rolle

Til Trine Dyrholm faldt spørgsmål om, hvordan hun har forberedt sig til og været i stand til at spille tv-værten Anna, hvis liv krakelerer i et sammenbrud, mere eller mindre for åben skærm og hjemme i kollektivet, da hendes mand (Ulrich Thomsen) forelsker sig i og flytter sammen med en yngre kvinde (Helene Reingaard Neumann) i bofælleskabet.

Filmfremstød.  Trine Dyrholm på pressemødet i Berlin. Foto: Axel Schmidt

»Jeg har en talentfuld instruktør, som sætter scenerne godt op. Og så er det bare en af den slags scener, man bare må springe ud i uden at vide, hvor man ender. For mig er den slags faktisk meget inspirerende, selv om det er komplicerede scener«, forklarede Trine Dyrholm.

Nej til åbne forhold

En side af livet i kollektiver var åbne forhold og sex med andre. Et fænomen, Thomas Vinterberg, der selv er vokset op i et kollektiv og i dag gift med Helene Reingaard Neumann, ikke selv går ind for.

»Men jeg er meget taknemmelig over for mine forældre og deres generation, fordi de prøvede noget andet, at bryde normerne og middelmådigheden«, som han sagde.

Også filmens slutning, hvor et barn dør af sygdom i kollektivet, var genstand for mange spørgsmål. Men Thomas Vinterberg forsvarede slutningen.

»Den viser, at fællesskabet overkommer alt, også det frygtelige, at et barn dør«.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce