Annonce
Mad 28. maj. 2008 KL. 11.23

Rapport: Ni ud af ti spiser forkert

Fibrene i fuldkorn nedsætter risikoen for en række alvorlige sygdomme. Men i dag spiser 94 procent af danskerne ikke den anbefalede mængde.

Se også

Fuldkorn kan være både hele kerner og mel eller flager, hvor alle dele af kernerne inklusiv klid og kim er bevaret under formalingen.

Definitionen dækker frø fra rug, havre, hvede, byg, ris, hirse, majs (tørret) og sorghum.

For at kunne kaldes et fuldkornsprodukt, bør mel og gryn bestå af 100 procent fuldkorn, mens der bør være mindst 35 procent fuldkorn i brød og mindst 55 procent i morgenmadsprodukter, knækbrød og pasta.

  • En typisk portion havregryn på 65 gram består for eksempel udelukkende af fuldkorn (altså 65 gram).
  • En skive rugbrød på 50 gram i dag indeholder 16 gram fuldkorn.
  • En portion kogt fuldkornspasta på 125 gram indeholder i dag 41 gram fuldkorn.

Tjek fibrene
Du kan tjekke forskellige fødevarers fiberindhold i DTU Fødevareinstituttets fødevarebank.

Kilde: DTU Fødevareinstituttet

Vi spiser for lidt af de grove fødevarer. Færre end hver tiende dansker spiser nok fuldkornsprodukter som havregryn, brød, fuldkornspasta og fuldkornsris.

Det er konklusionen i en ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet.

Vi bør spise mindst 75 gram fuldkorn om dagen i form af forskellige fuldkornsprodukter. Det er anbefalingen i rapporten fra DTU Fødevareinstituttet.

Alligevel er det kun 6 procent af danskerne, der følger den anbefaling.

Fuldkorn nedsætter sygdomsrisici
Mange befolkningsundersøgelser viser, at hvis man spiser fuldkorn eller fuldkornsprodukter, så har man en lavere risiko for en række sygdomme som hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes.

Hos de personer, der spiser mest fuldkorn, viser befolkningsundersøgelserne ligeledes en tendens til lavere risiko for overvægt og fedme samt for visse kræftformer.

»Der er altså god grund til at spise fuldkorn og fuldkornsprodukter. Fuldkorn har et højt indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler, og det er overvejende sandsynligt, at det er kombinationen af indholdsstoffer, der har betydning for sygdomsrisici«, fortæller agronom Heddie Mejborn fra DTU Fødevareinstituttet.

Anbefaling: Spis 75 gram om dagen
Baseret på den foreliggende videnskabelige dokumentation anbefaler rapporten, at indtaget af fuldkorn bør være på mindst 75 gram om dagen i form af forskellige fuldkornsprodukter som havregryn, brød, fuldkornspasta eller fuldkornsris.

14-24-årige spiser mindst
Det er især børn og ældre, der spiser meget fuldkorn, mens de unge - især de 14-24-årige - kun spiser lidt.

Det fremgår af DTU Fødevareinstituttets Nationale undersøgelse af danskernes kostvaner og fysisk aktivitet for 2000-2004.

»For mange danskere vil det have en gavnlig sundhedsmæssig virkning at spise mere fuldkorn. De fleste bør derfor spise langt flere fuldkornsprodukter - både morgen, middag og aften og til mellemmåltiderne«, fastslår Heddie Mejborn.

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer