Annonce
Mad 2. sep. 2008 KL. 17.05

Fire ud ti drikker sig for fede

Danskerne drikker for mange kalorier, viser en ny undersøgelse. Vin og øl tipper balancen i maden fra god til fedende.

Se også

Voksne danskere, som spiser fornuftigt, kan alligevel ende med for meget mave. Alt for mange overser nemlig det faktum, at alkohol indeholder masser af kalorier.

Fire ud af ti voksne danskere drikker for meget alkohol. Ikke set i forhold til alkohol-anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen, men i forhold til, hvor meget alkohol-kalorierne fylder i kosten.

Det viser Fødevareinstituttets seneste nationale kostanalyse, som sammenligner udviklingen fra 1995 over 2002-2003 til 2003-2006.

Alkohol påvirker appetitten
Hvis man ser på energifordelingen i kosten, får mange for meget alkohol, og det sætter sig på sidebenene.

»Mange tænker nok ikke på, at alkoholen har mange kalorier. Og desuden påvirker alkohol appetitreguleringen på samme måde som saft og sodavand hos børn«, siger Sidse Fagt, der er forsker på Fødevareinstituttet og blandt forfatterne til rapporten.

Ifølge de nordiske næringsstofanbefalinger bør de flydende tomme kalorier ikke udgøre mere end 5 procent i kosten. Den nye kostvaneanalyse viser, at

  • 52 procent af mændene får en kost med mere alkohol end de anbefalede maksimale 5 energiprocent
  • 36 procent af kvinderne får en kost med mere alkohol end de anbefalede maksimale 5 energiprocent

Halvandet glas vin om dagen er nok
Skulle man følge den anbefalede energifordeling, bør en voksen som en gennemsnitlig betragtning højst indtage 450-500 kJ via alkohol om dagen.

»Det svarer til knap halvandet glas vin«, forklarer Sisse Fagt.

Af kostvanerapporten fra Fødevareinstituttet fremgår det, at kostens indhold af vin steg med 50 procent fra 1995 til i 2002-2003, mens mængden af øl er faldet lidt.

Siden er forbruget stagneret.

Mændene er øl-drikkere
Tallene viser også, at kvinder får lige så meget vin som mændene, mens mændene fører, når det gælder øl.

De får nemlig tre gange så meget øl som kvinderne.

Tæller man sukkerfyldte læskedrikke med, er det hele 80 procent af voksne mellem 15 og 70 år, der får alt for mange kalorier fra drikkevarerne.

»Drik vand«, lyder det enkle råd fra forskerne.

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer