Annonce
Mad 9. sep. 2008 KL. 13.20

Fisk hjælper mod depressionen

Forskning tyder på, at fisk virker mod en række lidelser som depression, angst og Alzheimers.

Frisk fisk er godt

Den amerikanske psykiatriforening er officielt gået ud med en anbefaling til depressive om at spise mere fisk, og nu vil fiskebranchen have danskerne til at gøre det samme.

»Fisk, skaldyr og tang har et højt indhold af omega-3 fedtsyrer. De er vigtige for vores hjerne og vores nervesystems udvikling. Forskningen tyder på, at omega-3 kan mindske risikoen for psykiske sygdomme som maniodepression, skizofreni og visse nervebetingede sygdomme«, siger professor i biofysik ved Syddansk Universitet Ole G. Mouritsen.

Derfor har tre foreninger fra den danske fiskebranche med støtte fra Fødevareministeriet skudt en ny kampagne i gang i forbindelse med Fiskens Dag 13. september.

Kampagne støtter lidende
www.fiskensdag.dk kan besøgende uploade et billede af sig selv med et stort smil, og på den måde bakke op om budskabet om at spise mere fisk.

For hvert smil donerer fiskebranchen fem kroner til Angstforeningen, Depressionsforeningen og Alzheimerforeningen.

»Vi bakker i den grad op om denne kampagne. Der er for mig at se ingen tvivl om, at omega-3 er et vigtigt kostelement for mennesker, der lider af en form for depression«, siger Jette Balslev fra Depressionsforeningen.

Debat om tungmetallerne
Tungmetaller i fisk har ofte været til debat og har ført til, at nogle gravide kvinder fravælger at spise fisk.

En stor undersøgelse foretaget blandt 11.875 gravide kvinder viste sidste år, at der er større tendens til, at børn udviser lavere IQ samt dårlige sociale, finmotoriske og kommunikative egenskaber, hvis mødrene indtager for lidt fisk under graviditeten.

Det videnskabelige tidsskrift The Lancet, som stod bag undersøgelsen, konkluderede, at det kunne være mere skadeligt for børnene at gå glip af næringsstofferne i fisken end at blive udsat for forurening i fisken.

»Et ugentligt indtag på mindre end 340 gram fisk og skaldyr under graviditeten beskyttede ikke børnene. I stedet registrerede vi gavlige effekter på børnenes udvikling, når mødrene havde indtaget mere end 340 gram om ugen. Det antyder, at anbefalinger om at begrænse forbruget af fisk og skaldyr, faktisk kan være mere skadeligt«, skrev The Lancet.

Du kan læse Fødevarestyrelsens kostråd om fisk her.

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer