Annonce
Mad 17. okt. 2008 KL. 13.30

Sundheden i fisk er truet

Der bliver færre og færre omega 3-fedtsyrer i opdrættede fisk, og det gør dem mindre sunde, viser ny forskning.

Se også

Opdrættede fisk bliver i højere grad fodret med vegetabilske olier i stedet for omega 3-fedtsyrer, og det harmonerer ikke med kostrådene.

To om ugen. Sådan lyder kostrådet fra Fødevarestyrelsen. Vi skal have meget fisk, fordi omega 3-fedsyrer blandt andet forebygger hjerteproblemer og muligvis også en lang række andre sygdomme

Men når du pligtskyldigt sætter tænderne i en laks eller en pangasiusfilet, som er opdrættet, så er den måske ikke så sund, som du tror.

Fisk lever ikke op til kostrådene
»Hvis man spiser fisk, fordi man gerne vil have et højt omega 3 niveau, så er det problematisk, hvis fisken ikke er så sund, som man tror. Det kan godt være, at kostanbefalingerne skal ændres, så man skal spise endnu mere fisk«, siger seniorforsker ved DTU Aqua, Charlotte Jacobsen.

Hun står bag en foreløbig undersøgelse, der viser, at der er langt færre omega 3-fedtsyrer i opdrætsfisk end i de traditionelle vilde fisk fra nordlige farvande.

Det er svært at opspore en fisk, der ikke er opdrættet i supermarkedet og hos fiskehandleren. Og de fleste opdrættede fisk bliver fodret med mad, der indeholder vegetabilske olier og protein i stedet for omega 3-fedtsyrer.

Fiskespisere er overraskede
En stikprøve blandt fiskespisende forbrugere viser, at det er overraskende, at fisk ikke nødvendigvis er, hvad de giver sig ud for:

»Vi bliver stopfodret med kostråd om, at man skal spise fisk to gange om ugen, så jeg er da dybt overrasket over, at de ikke er så sunde, som jeg gik og troede«, siger Mads Beyer, som er studerende og forsøger at spise fisk to gange om ugen.

Fiskeopdrættere sparer på foderet
Grunden til, at fiskeopdrættere har ændret på det foder, de giver fisk, er, at det er billigere at give dem foder med for eksempel sojaprotein og vegetabilsk olie, fordi priserne på fiskeolie er steget.

»Efterspørgslen på fiskeolie har været stigende, fordi produktionen af opdrætsfisk er stærkt stigende. Vi kan ikke dække efterspørgslen, med de industrifisk der fanges, og så vil man begynde at kigge sig om efter en erstatning«, siger Charlotte Jacobsen.

Usunde fisk bidrager til fedmeepidemi
Der er stadig omega 3-fedtsyrer i opdrættede fisk, men bare færre af dem. Især de nye billige, eksotiske fisk i supermarkederne, som pangasiusfilet, er fodret med det vegetabilske foder.

Peter Olesen, som er professor ved Københavns Universitet og direktør for Actifoods har tidligere udtalt i Børsen Fødevaresundhed, at de færre omega 3-fedtsyrer i fisk kan puste til fedmeepidemien, fordi at vi så får for mange omega 6-fedtsyrer. For mange omega 6-fedtsyrer kombineret med få omega 3-fedsyrer er en af årsagerne til fedme.

Forbrugerne skal hjælpes
DTU-forsker Charlotte Jacobsen understreger, at fisk stadig er sunde, selvom omega 3 indholdet falder, fordi der er jod, selen og D-vitamin i, som vi også har brug for.

Men hun mener, at industrien kunne hjælpe forbrugeren bedre, så vi ved, hvor stort indholdet af omega 3-fedtsyrer er, når vi køber en fisk:

»Man burde se på, om man kan hjælpe forbrugeren til at sige, denne her fisk er rig på omega 3. Og denne her er mindre rig på det. Hvis man havde et krav om, at producenten skulle oplyse det, kan man sagtens gøre det. Jeg synes godt, man kunne give forbrugerne den oplysning«.

Tilmeld dig Politiken Mad Nyhedsbrev

Annonce
Annoncer
Annoncer