Annonce
Annonce
Økonomi

Håndskrevne kuverter får skyldnere til at åbne brevet

Folk med store gældsproblemer åbner helst ikke rudekuverter med kreditorens logo.

Annonce

En håndskrevet kuvert er blevet murbrækkeren for BRF Kredit overfor de økonomisk trængte boligejere, som er holdt op med at svare på kunderådgivernes breve og opkald.

For med de økonomiske problemer kommer meget ofte en dyb angst for rudekuverter, fortæller BRF's inkassochef Birgitte Heno til DR Østjylland.

LÆS ARTIKELRekordbillige lån: Hurtig omlægning kan være omkostningerne værd

»Der er altså nogen, der har fået fobi overfor rudekuverter, og så må vi gøre noget andet. Medarbejderen, der sidder med sagen, skriver så selv på konvolutten, som sendes afsted uden logo på. For så får vi den åbning, at vi kan fortælle kunden, at der kan være en løsning« siger hun.

Den håndskrevne kuvert er sidste udvej, når kunden viser sig at være svær at få kontakt med på almindelig vis.

Alvorlige problemer
Boligejernes problemer er blevet mere alvorlige i den seneste tid, fortæller Jeanette Holm, der er rådgiver i Aarhus-afdelingen af BRF's bolighjælpsgruppe.

LÆS ARTIKELMange sjællandske husejere er stavnsbundet

»En enkelt henstand er ikke nok længere. Mange har forsøgt sig med at tage nogle dyre lån ved siden af for at kunne betale deres udgifter«, siger hun.

Et af de tiltag, som gruppen har taget i anvendelse, er at sende breve med håndskrevne konvolutter uden BRF-logo.

Langt de fleste, der mister det økonomiske overblik, holder også op med at åbne rudekuverter af angst for, hvad de indeholder af trusler.

Bundfrossent marked
Det er krisen med et større antal fyringer kombineret med et bundfrossent boligmarked, der har fået BRF til at genoplive gruppen, der første gang reddede boligejere efter kartoffelkuren i firserne, fortæller Birgitte Heno, chef for BRFs inkassoafdeling.

LÆS ARTIKEL120.000 boligejere låner afdragsfrit til øget forbrug

»Og da vi så kunne se, at der var flere af vores kunder, der fik økonomiske problemer, så tænkte vi, at det kunne være en god idé igen«, siger hun til DR Østjylland.

Og gruppen har succes. Ud af omkring 1300 sager, som BRF's bolighjælp har haft under behandling, er det indtil videre lykkes at få 9 ud af 10 på fode igen. Det har sparet BRF og kunderne mellem 100 og 150 millioner kroner.

»Der er jo ingen, der har glæde af en tvangsauktion. Udover at en tvangsauktion giver et stort tab, så gør det jo også ondt. Så det er vigtigt for vores kunder, og så er det selvfølgelig også vigtigt for os«, siger Birgitte Heno.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce