Tilbud: Læs og lyt til Politiken digitalt for 149 kr./md.
»Mange bedsteforældre undrer sig dybt over, hvad pokker det er, der foregår inde i de kernefamilier, deres børn har bygget op«, siger antropolog Henrik Hvenegaard Mikkelsen, der er aktuel med en bog om bedsteforældres betydning.  Arkivfoto: Maud Lervik

I dag har børn tyndere bånd til deres bedsteforældre end tidligere. Det koster dyrt for både de ældre, børnene og deres forældre.

Forsker og forfatter: Bedsteforældres erfaringer fra et langt liv underkendes. Den mindste lille kommentar bliver opfattet som kritik

»Mange bedsteforældre undrer sig dybt over, hvad pokker det er, der foregår inde i de kernefamilier, deres børn har bygget op«, siger antropolog Henrik Hvenegaard Mikkelsen, der er aktuel med en bog om bedsteforældres betydning. Arkivfoto: Maud Lervik

Et mønster går igen, når antropolog og forfatter Henrik Hvenegaard Mikkelsen sætter ungerne af hos sine forældre:

»Så snart jeg træder ind ad døren, begynder jeg at give dessiner om, at de skal huske at styre min datters brug af telefonen, for hun har ingen stopknap. Som den helikopterfar, jeg er, kan jeg jo se hendes skærmtid på min telefon, og den er høj, hvis hun får lov selv at bestemme, det ved jeg. Jeg ved også, at når hendes egen telefon løber tør for strøm, så snupper hun bare farmors og kører videre på alle de forbudte apps, og det går slet ikke«.

»Det der med at udstikke retningslinjer og regler er en konstant tilstand. Jeg kører på autopilot. Det er nærmest psykotisk. Det er så indlejret i forældre, at jeg bare skal klare den her livets vigtigste opgave – at have børn og gøre det rigtige for dem – og så må de andre bare rette ind«.

Det træk deler han med mange forældre. Det afspejler, at en af de vigtigste relationer i vores liv - ja, en af de grundlæggende årsager til menneskets succes som art - er ved at gå fløjten.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her