Annonce
Annonce
Rejser

Danskerne er på vej på ski: Her er skaderne de kommer hjem med

Cirka 5.000 danskere kommer til skade på ski. God form kan reducere antallet, siger eksperter.

Annonce

Lige nu er skidanskerne på vej. I biler, busser, fly og tog. Ned til Alperne eller op til Norge og Sverige.

Normalt tager 500.000 afsted i løbet af en sæson. Og langt de fleste får en pragtfuld ferie i sneen - bare ikke de godt 5.000 af dem, der kommer til skade.

Politiken har indhentet tal for sæson 2014/2015 hos assistanceorganisationen SOS International, der i alt havde 1.566 sager. Skadestallene viser, billedet er stort set det samme som tidligere sæsoner, når det kommer til typen af skader. Det fortæller Mikael Fotopoulos, der er medicinsk direktør hos SOS International.

»Der er ikke de store forskydninger. Det er den normale omtrentlige fordeling af skader«, siger han.

Sådan fordeler skaderne sig.

Placer musen på cirklerne og se, hvilke skader danskerne kommer hjem med.

40 procent af de skader, og langt den hyppigste skadesforekomst, der bliver indberettet, er knæet. Og det er der ifølge Mikael Fotopoulos ikke noget hokus pokus i, for det er simpelthen ikke normalt for kroppen at have ski på for enden af benene.

»Det skyldes ren biomekanik. Du er vant til at have fødder på 25 centimeter for enden af dine ben. På ski er det to brædder på to meter, der drejer rundt. Og når de gør det, så ryger knæet også med«.

God form kan reducere skader

Mikael Fotopoulos mener, at der ville ske en mindre nedgang i antallet af alvorlige knæskader, hvis alle danske skiløbere var i form og for eksempel løbetrænede i to uger op til skiferien.

»Det styrker muskulaturen omkring knæet og stabiliserer, og du reagerer hurtigere i dine korrigerende bevægelser. Folk har den misopfattelse, at knogler og ledbånd alene stabiliserer, men tolerancen er også væsentligt nedsat, hvis du ikke har en stærk muskulatur omkring knæet«.

Mikael Fotopoulos selv træner ved at løbe 15-20 minutter hver aften i to uger inden skiferien.

»Det er ikke det store, men jeg mener, der er en gevinst. Jo, mere du er i form, jo mindre er risikoen. Det gælder for alle skaderne«.

LÆS OGSÅInden skiferien: Husk nu at tjekke din rejseforsikring

Hvad kan man selv gøre for at minimere risikoen for at blive skadet på skituren foruden løb? En stor del, siger Anna Harboe Falkenberg, der er formand i Danmarks Skiforbund og har stået på ski i 30 år.

»I forbundet arbejder vi meget med at ændre mentaliteten, så man ser skiløb som en sport, man skal dygtiggøre sig til. Har man et mindset om, at man skal blive bedre til at stå på ski fra år til år, så har man en meget bedre chance for at komme hjem fra skituren uden skader«.

LÆS OGSÅI næste uge invaderer danskerne et svensk skisportssted

Anna Harboe Falkenberg er enig med Mikael Fotopoulos i, at god form er en stor hjælp. Heruover bør man få undervisning i skiløb. Hun anbefaler, at man melder sig ind i en skiklub, hvor man kan træne op til turen - for eksempel med roning og mountainbike - og at man gør undervisning til en naturlig del af skituren.

Anna Harboe Falkenberg mener også, at det rette udstyr kan hjælpe på vej.

»Jeg ser mange, der kommer til skade, når de falder, mens de står i liftkøen. Står deres bindinger forkert, får de et vrid i knæet. Netop knæ er meget udsatte, men man kan undgå skader ved, at udstyr er i orden, ved at man er i form, og ved at man hele tiden dygtiggører sig«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke, Anne Louise Leth eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

I næste uge invaderer danskerne et svensk skisportssted

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce