Annonce
Annonce
Fodbold

Slavestater spiller med i Champions League

Menneskerettigheder står ikke højt på dagsordenen, når Golfstaternes sponsorfirmaer tilbyder topklubber millionkontrakter.

Annonce

Når ottendedelsfinalerne i Champions League sparkes i gang i morgen, er de statsejede flyselskaber Qatar Airways og Emirates med på banen i halvdelen af kampene som sponsorer for involverede klubber – i næste uge endda i en direkte konfrontation, når FC Barcelona møder Arsenal på Emirates Stadium i London.

En hel fodboldelskende verden vil beundrende iagttage tryllerier fra Messi, Neymar og Suarez, der med ’Qatar Airways’ trykt på trøjen forsøger at passere Petr Cech med en reklame for Emirates som en del af sit målmandsudstyr, men et sted i Frankrig vil begejstringen være til at overskue.

fakta

sponsorater

Qatar Airways er sponsor for FC Barcelona og FC Al Ahli fra Saudi-Arabien, Qatars fodboldforbund og Golf-statens førsterække Qatar Stars League. Desuden er den

statsejede Doha Airport ’Platinum Partner’ i Bayern München.

Emirates er sponsor for AC Milan, Benfica, Paris SG, Hamburger SV, Real Madrid og Olympiakos FC, den engelske Emirates Cup (FA Cup),

Arsenals stadion og det asiatiske fodboldforbund, AFC.

»Jeg har været Barcelona-fan, siden jeg var lille. Det er en klub med store sociale værdier, men de smuldrer, når du ser 'Qatar Airways’ på spillertrøjerne«, siger Abdeslam Ouaddou i telefonen på vej til at hente sine børn i skolen.

Den nu 37-årige marokkaner spillede et årti fodbold for franske klubber og et par sæsoner i engelske Fulham, før han i 2010 flyttede til Qatar. Her vandt han sæsonen efter mesterskabet for klubben Lekhwiya (hvor Michael Laudrup i 2014-15 var træner, red.). De næste sæsoner gik det ned ad bakke. Han blev forflyttet mod sin vilje, lønnen stoppede, bilen blev konfiskeret, og han fik ikke lov til at forlade landet. Først da hans sag fik international opmærksomhed, fik han hjælp.

LÆS OGSÅ:Gigantkamp og danskermøde i Champions League

»Til sidst fik jeg lov til at forlade Qatar. Jeg var en kendt fodboldspiller, og myndighederne var bange for dårlig presse. Men ingen kender migrantarbejderne i landets byggebranche. De er ikke sportsstjerner og lider dagligt som slavearbejdere«, siger Abdeslam Ouaddou.

Derfor har marokkaneren, siden han kom hjem til Frankrig, ivrigt kritiseret Qatars manglende vilje til at bekæmpe slavelignende forhold i landets byggebranche.

Migrantarbejdere er stavnsbundet

Han er ikke den eneste kritiker. Også FN og menneskerettighedsorganisationer på stribe har kritiseret landets kafala i skarpe vendinger, siden Fifa valgte Qatar som VM-vært i 2022.

Kafala er systemet, der forpligter Golf-statens 1,4 millioner migrantarbejdere til at have en sponsor i form af en arbejdsgiver, der ultimativt bestemmer, om man f.eks. må skifte job eller forlade landet. Som tvangsbundet til sin arbejdsgiver er det ikke let at gøre noget ved tilbageholdt løn, overgreb eller det, der er værre.

LÆS OGSÅ:Lasse Nielsen og Gent har et 'fodboldmirakel' i hånden

Det seneste initiativ fra Abdeslam Ouaddou er en online kampagne mod FC Barcelonas sponsoraftale med det statsejede Qatar Airways. På bare tre dage sluttede over 50.000 personer sig til underskriftsindsamlingen.

»Jeg startede den for at åbne fodboldentusiasters øjne for det slaveri, migrantarbejdere i Qatar lever under«, siger han.

Demonstration i Barcelona

FC Barcelonas kontrakt udløber ved denne sæsons afslutning, men Champions League-mestrene forventes at forny den for et rekordstort milliardbeløb. Og det seneste halve år, måske til en vis grad takket være Abdeslam Ouaddou, er opmærksomheden på kontraktforlængelsen da også taget til. Ikke kun på grund af dens betydelige økonomiske værdi for klubben, der er blandt verdens 5 rigeste, men i stigende grad også på grund af dens kontroversielle sociale værdi.

LÆS OGSÅTidslinje: Mourinhos tre sorte måneder

25. oktober troppede demonstranter op foran FC Barcelonas generalforsamling, da klubbens medlemmer troede, at de skulle stemme om sponsoraftalen med Qatar Airways. Afstemningen var imidlertid kun 3 dage forinden blevet udskudt af bestyrelsen for at »opnå den bedst mulige sponsoraftale«.

Spørgsmålet er, om ’bedst mulig’ kun får økonomisk eller også social betydning.

I dialog om kontraktfornyelse

FC Barcelona har tradition for en stærk social ansvarlighed, som klubsloganet ‘Mere end en klub’ refererer til, men har også ambitioner om at øge sin årlige indkomst fra nuværende 4,5 milliarder til over 7,5 milliarder kroner i 2021.

Respekt for menneskerettigheder er mere end blot at bekæmpe racisme og ulighed

Tim Breitbarth, lektor i sportsledelse

Klubbens præsident, Josep Maria Bartomeu, sagde i januar 2015, at han ville være opmærksom på den sociale og politiske situation i Qatar under genforhandlingen af kontrakten, der aktuelt indbringer knap en kvart milliard årligt.

Siden da har han ikke ytret sig så skarpt. De spanske mestre er stadig i dialog med ejerne af Qatar Airways om en kontraktfornyelse, men ifølge klubbens kommunikationsafdeling er banen også åben for andre muligheder.

LÆS OGSÅ:Mesterligaen peaker med stjernetræf i Paris

Når lande som Qatar, Rusland eller Kina med seriøse menneskerettighedsbrud i bagagen tildeles værtskab for et VM eller et OL, vækker det offentlig kritik.

Champions League antænder tilsyneladende ikke den samme indignation, selvom interessen og seertallene er sammenlignelige. VM-finalen har 1 milliard seere hvert fjerde år, mens Champions League-finalen med sine ‘kun’ 380 millioner seere er en årlig begivenhed.

Dubai bruger flere penge

Og Qatar er ikke den eneste Golf-stat på banen i europæisk topfodbold.

Naboemiratet hedder Dubai og har et sammenligneligt antal asiatiske migrantarbejdere, der bygger skyskrabere under arbejdsvilkår som i Qatar. Menneskerettighedskritikken af arbejdsvilkårene er også sammenlignelig.

Dubai spenderer gennem sit statsejede flyselskab, Emirates, 3 gange så meget som Qatar på klubsponsorater.

LÆS OGSÅ:Ronaldo scorer nr. 500 og 501 og tangerer endnu en rekord

Real Madrid, Arsenal, Paris SG, AC Milan, Benfica og Hamburger SV bliver sponsoreret af Emirates, der årligt bruger trekvart milliard kroner for at figurere på europæiske topklubbers spillertrøjer. Desuden er den traditionsrige engelske FA Cup fra denne sæson omdøbt til Emirates Cup. Pris: 300 millioner kroner for 3 år.

Klubberne har tilsyneladende ikke betænkeligheder ved at have Emirates som hovedsponsor.

Tradition for social ansvarlighed

Arsenal modtager årligt 300 millioner kroner for Emirates’ trøjesponsorat. Kommunikationschef Mark Gonella vil ikke forholde sig til arbejdsvilkårene i Dubai, men fortæller gerne om klubbens sociale flagskibsprojekt, som hjælper fattige englændere med at finde anstændige jobs i London. Projektet har netop vundet årets pris for social ansvarlighed blandt Europas topklubber.

Hamburger SV har netop fornyet sit Emirates-sponsorat frem til 2019 for 52 millioner kroner årligt.

»Det ville være at overdrive vores rolle og CSR-fokus, hvis vi handler på sociale eller politiske forhold i et af vores partneres hjemlande«, siger den tyske klubs chef for social ansvarlighed, Stefan Wagner.

LÆS OGSÅ:Europas målslugere kommer fra udlandet

Respekten for menneskerettighederne er en indgroet del af mange europæiske topklubbers arbejde gennem velgørenhed og kampagner.

I Tyskland bruger Bundesliga-klubberne årligt over 150 millioner kroner på omkring 400 sociale projekter for børn og unge, handikappede og indvandrere ifølge den tyske Bundesliga-forening. I England deltager klubber i ligaernes kampagner mod racisme og diskrimination som for eksempel initiativet Let’s Kick Racism out of Football.

»Den slags indsats giver mening i fodbold. Initiativer i en given branche bør naturligt fokusere på dens særlige udfordringer«, siger Tim Breitbarth, lektor i sportsledelse, Bournemouth University.

LÆS OGSÅ:Barcelona var nede i sækken, men indskiftere vendte kampen på et minut

»Men respekt for menneskerettigheder er mere end blot at bekæmpe racisme og ulighed. Det bør inkluderes i alle meningsfulde klubrelationer, også til sponsorer og leverandører. Centralt er det at integrere social ansvarlighed i den daglige drift«, mener han. Anerkendte FN-principper om virksomheder og menneskerettigheder siger det samme.

Socialt ansvar i Wolfsburg

Blandt de 16 klubber, der er med i slutspurten om Champions League-trofæet, er en enkelt klub nået et skridt længere end de fleste, hvad angår social ansvarlighed.

»Social ansvarlighed er bredere end velgørenhed i lokalsamfundet. Vores mål er at indlejre det i vores organisatoriske dna«, siger Nico Briskorn, direktør for social ansvarlighed i VfL Wolfsburg, der i sidste sæson blev nr. 2 og nu ligger placeret midt i Bundesligaen.

LÆS OGSÅ:Særklasse: PSG på vej mod et helt år uden nederlag

Som den første klub i Europa publicerede den en såkaldt GRI-certificeret bæredygtighedsrapport i 2011 med det formål at måle klubbens arbejde med menneskerettigheder, arbejdsforhold og miljø. En opfølgende rapport fra 2014 bidrog yderligere til gennemsigtigheden i klubbens indsats.

VfL Wolfsburg inkluderer ikke menneskerettigheder hos sponsorer i rapporteringen, men Nico Briskorn siger:

»Vi overvejer det stadig og vil måske udvikle retningslinjer eller krav om dette i fremtiden. Leverandører skal forpligte sig på vores code of conduct, men ikke sponsorer«.

LÆS OGSÅ:Madrid-ikonet sætter rekord i forkert klub

Sidste måned tog klubben det første spæde skridt med en indledende analyse af sponsorsituationen.

Juventus, endnu en kvartfinalist, fulgte i støvlerne på VfL Wolfsburg forrige sæson med en bæredygtighedsrapport. Heri skriver klubben, at den vil fokusere »mere på bæredygtigheden i sponsorfirmaers mål og handlinger«. De italienske mestre vil dog ikke uddybe, hvordan de drøfter dette med sponsorerne.

Sponsorer kan gå forrest

Nogle gange går sponsorer foran klubberne på den etiske bane med veludviklet politik på området. En sjælden gang er sponsorer endda kritiske over for klubber, de sponsorerer. Forrige sæson kritiserede forsikringsselskabet Menzis, der er sponsor for hollandske Vitesse Arnhem, klubben for at se stort på diskrimination, da klubbens israelske spiller, Dan Mori, blev nægtet visum til Golf-staten Abu Dhabi på grund af nationalitet.

LÆS OGSÅ:Barca åbner titelforsvaret med et point

Adidas, en af hovedsponsorerne i international fodbold, er i stigende grad aktiv på den etiske bane, efter selv at have været udsat for meget menneskerettighedskritik. Da Adidas medio 2015 blev spurgt om sin sponsorholdning til Fifa’s valg af Qatar som VM-vært, var svaret, at de var i dialog med Fifa om menneskerettighederne i landet. Og tilsyneladende blev det ikke kun ved snakken. Sidste måned trak Adidas sig som hovedsponsor for det internationale atletikforbund (IAAF) på grund af den verserende dopingskandale. IAAF står nu ifølge BBC til at tabe over 200 millioner sponsorkroner.

Adidas er sponsor for Real Madrid, AC Milan, Hamburger SV og Benfica, der også har Dubai-ejede Emirates som sponsor. Om virksomheden drøfter menneskerettighedssituationen i Dubai med disse klubber, er uvist.

Redaktionen anbefaler

Messi & Co. sender Wenger et vink med en vognstang

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce