Kilde: Politiken / ESO / Klip: Emilie Thejll-Madsen

»Fantastisk opdagelse«: Astronomer finder Jordens syv søstre i vores kosmiske baghave

Vi vil snart få bevis på, om der findes liv andre steder i universet, spår dansk astronom.

FOR ABONNENTER

Hvis du lukker øjnene et øjeblik og tænker på ordet ’trappist’, vil din hjerne måske fremkalde billedet af en munkeøl, hvor kolde dråber løber lige så stille ned ad flasken. Men i dag er det ikke en øl, der vil stjæle opmærksomheden. Det er en navnebror, som findes 39 lysår væk i retning af stjernebilledet Vandbæreren. En afstand på 370 billioner kilometer, der i astronomisk målestok er lidt og kunne svare til baghaven i vores solsystem.

For i dag vil den lille røde dværgstjerne ’Trappist-1’ komme på manges læber, fordi den kan blive nøglen til at forstå, om der findes liv andre steder i universet. Dværgstjernen har en masse på blot 8 procent af Solens, kun halvt så varm og kan ikke ses med det blotte øje fra Jorden.

Den store nyhed er, at et internationalt forskerhold har fundet ud af, at der ikke kun kredser tre planeter rundt om den svage og kolde stjerne. De har opdaget fire nye planeter, og det vil sige, at planetsystemet rummer hele syv planeter, hvor mindst seks af dem tyder på at være klippeplaneter på størrelse med vores egen blå planet. Astronomerne har med andre ord fundet syv søstre til vores jordklode i vores kosmiske nabolag.

»Det er jo en fantastisk opdagelse, og det indikerer at jordlignende planeter ikke bare er almindelige, men at de ser ud til at findes i et meget stort antal. Det ser ud til, at der findes hundredvis af milliarder af planeter, hvor livet har haft en mulighed for at kunne udvikle sig«, siger professor i astronomi Hans Kjeldsen ved Aarhus Universitet om opdagelsen, som netop er blevet offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Nature.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme