Den tyske koncern Siemens vil til at lave vindmøller. Derfor har de købt den danske vindmølleproducent Bonus Energy, der holder til i Brande. Med købet udvider Siemens sit forretningsgrundlag. Og at det blev Bonus Energy, der skal være med til det, skyldes, at selskabet er en af de fem største på verdensplan. Direktøren for Siemens Power Generation, Klaus Voges, siger, at købet skal ses i lyset af, at der kræves mere og mere energi på verdensplan, og det skal både være til en fornuftig pris og miljøvenligt. »Vindenergi vil blive en vigtig spiller i dette energi-mix«, siger Klaus Voges til Ritzau. Vestas mulig køber Det forventes, at den årlige vækst på markedet for vindenergi vil ligge på omkring 10 procent. Og de vigtigste markeder vil være Europa, USA og Asien. Bonus Energy har gennem længere tid været sat til salg - blandt andre har danske Vestas og amerikanske GE Wind været nævnt som interesserede købere. Administrerende direktør i Bonus Energy, Palle Nørgaard, siger, at han er overbevist om, at Siemens og Bonus' fælles fremtid ser lys ud. Den danske vindmølleproducent vil fortsat have sit hovedkontor i Brande. Bonus Energy har 750 ansatte og en årlig omsætning på omkring 2,2 milliard kroner.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han dejsede om ved Føtex, og hun på loppemarked
-
Peter Viggo Jakobsen: »Det er lidt ligesom et middelalderslag«
-
»Det tog under 40 sekunder, så var han død«: I et hjørne på festivalen er mænds sundhed i fokus
-
Her er DMI's forventninger til vejret søndag
-
»Jeg stod ved siden af og havde gåsehud. Jeg havde meget stor medfølelse med hende«
-
Økonom: Min by er blevet til en forlystelsespark for turister
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Sune Gylling Æbelø
»Sindet er selvregulerende, hvis du formår at lade dine tanker og følelser være«
Lyt til artiklenLæst op af Signe Thomsen
00:00
Debatindlæg af Kasper Lyngholm Vilbæk
Selv en solskinsø har sine sorte sider
tema
»Der var ingen i forløbet, der sagde til mig, at det var ulovligt, eller at jeg burde have ringet før«
Lyt til artiklenLæst op af
Line Vaaben
00:00




























