På få år er det lykkedes TDC at få de mandlige ansatte til at gå på barsel. 2002 var det hver ottende nybagte far, der valgte at gå på orlov. I dag er det hver anden. Med den målrettede kampagne, Fars Kram, er det lykkedes TDC for alvor at få mændene til at tage deres del af barselen og udnytte, at de kan gå derhjemme og passe den lille i op til 12 uger med fuld løn. Ikke kun for kvinder »Kampagnen gør mændene opmærksomme på, at de har mulighed for at holde barsel og orlov for fuld løn - inden for barnets første leveår. Og så signalerer den desuden til vores ledere, at barselsorlov ikke kun er for kvinder. Det er faktisk legitimt for mænd at ville det her«, siger Agi Csonka, der er afdelingschef i TDC's afdeling for medarbejderforhold og analyse samt medlem af regeringens familie- og arbejdslivskommission. Det er alle faggrupper i TDC, der kan få op til 12 ugers barselsorlov med fuld løn. Orlovsordningen har eksisteret siden 2002, men de nybagte fædre gjorde først rigtig brug af ordningen, da TDC i 2004 satte ind med kampagnen Fars Kram. Resultatet er, at de nybagte fædre hos TDC i gennemsnit holder 7,8 ugers barselsorlov. På landsplan holder mænd kun 3,9 ugers barsel. Fuld løn betyder meget Kenneth Reinicke, der er mandeforsker i Center for Ligestillingsforskning på RUC, har undersøgt Fars Kram-kampagnen. Han mener, at det høje tal i TDC primært skyldes, at orloven er med fuld løn. »Man skal ikke være naiv, den økonomiske kompensation betyder meget. Men det er klart, at det er positiv signalgivning fra virksomhedens side, der markerer, at ud over, at det er tilladt, så ønsker TDC, at mændene gør det. Men generelt er det blevet mere legitimt og accepteret at have barsel. Desuden mener jeg, at mænd kobler familien til på en anden måde nu, end de har gjort før. Nu vil de være en familie - frem for at have en familie«, siger Kenneth Reinicke. Mødre vil ikke afgive orlov I sin undersøgelse af Fars Kram fandt Kenneth Reinicke desuden ud af, at når de mandlige ansatte i TDC fravælger orlovsmuligheden, så er det, fordi mødrene til deres børn ikke ønsker at afgive en del af deres orlov. Afdelingschef i TDC Agi Csonka mener endvidere, at orlovsordningen ikke kun er god for fædrene og deres børn. I et større perspektiv har ordningen betydning for ligestillingen mellem mænd og kvinder. »Mændene må selv rode med, om de bliver nogle bedre mennesker af at tage barselsorlov. Men hvis mænd tager mere del i den familiemæssige omsorg, så får kvinderne også mulighed for at realisere sig selv på arbejdet. På den måde kan det også sikres, at det med familien ikke bare bliver et kvindeanliggende«, siger Agi Csonka.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Årets eksamen på en række gymnasier tegner et bekymrende billede af 'generation ai'
-
Militæranalytiker: »Putin er ved at tabe krigen. Det kan han ikke leve med«
-
Ukrainsk oberstløjtnant: Rusland angriber nu med alt fra chauffører til kokke og kommunikationsfolk
-
Er den allerede død efter ti år? Hvad sker der?
-
Hedebølgen har sat franskmændene i »paniktilstand«
-
Her er overlægens menu, når studentervognen rammer din indkørsel. Den indeholder en magisk ingrediens
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
I hendes verden findes kun vrede. Her kan hun skrige. Brøle af sine lungers fulde kraft
Lyt til artiklenLæst op af Sigrid Debois Reuss
00:00
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Vi har en ny lyd-app til dig
I Politiken Lyd kan du få alt det, du godt kan lide ved Politiken, og mere til - bare som lyd.
Debatindlæg af Chastina Nees
Studiet af for tidlige fødsler gav et overraskende resultat
Debatindlæg af Lone Højgaard Viemose
Leder af Sarah Skarum




























