Uden Udenrigsministeriets viden blev der i 2025 underskrevet en partnerskabsaftale – eller et såkaldt memorandum of understanding – mellem Esbjerg Havn og den kinesiske havn Ningbo Zhoushan Port på Kinas østkyst.
Det var opsigtsvækkende i en sådan grad, at der fra Udenrigsministeriet i december 2025 – to måneder efter aftalen blev indgået – udgik et brev, underskrevet af udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og adresseret til Søren Gade, der ud over at være formand for Folketinget er bestyrelsesformand for netop Esbjerg Havn.




























