Kvinder elsker at tale om sig selv og deres børn, mænd, familie, forpligtelser, Forældreintra, påklædning, bage- og rengøringsstandarder og oprydning.
Imens kritiserer de deres eget elendige liv: Så har manden for travlt, så plager børnene for meget, så svigter veninderne, og så fremstiller samfundet alle tiltrækkende kvinder som en størrelse 34 med nul rynker og kroppe som 15-årige.
Mænd, derimod, har masser af tid til samfundsdebat, internationale forhold, finanskrisediskussioner, pensionsportefølje og en rask omgang ironman, når de får fri fra deres spændende job.
Ord kan ikke beskrive, hvor træt jeg er af ovenstående parodi på et moderne kønsportræt. Jeg fatter ikke, hvorfor man i forskellige varianter skal trækkes med det, når det simpelthen ikke stemmer med den virkelighed, jeg og stort set alle mine kvindelige venner, kolleger og familiemedlemmer lever i. Kan vi dog ikke blive fri?
Jeg kan faktisk ikke forestille mig noget, jeg mindre er, end et offer. Jeg bliver ikke »nedbøjet, hver gang jeg læser et dameblad«, som den nye velproducerede serie ’Piger på krisestien’, der sendes hver mandag på DR 2, påstår.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Skriv kommentar