Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Kvinderolle. ’Piger på krisestien’, der sendes hver mandag på DR 2, er en fornærmelse mod kvinders intellekt, mener Annegrethe Rasmussen. Pr-foto fra serien: The Compound ApS

Annegrethe Rasmussen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nej, det er ikke synd for os kvinder

Nyt DR 2-program giver endnu et nedtrykkende og selvpiskende livsportræt af kvinden over 35.

Annegrethe Rasmussen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinder elsker at tale om sig selv og deres børn, mænd, familie, forpligtelser, Forældreintra, påklædning, bage- og rengøringsstandarder og oprydning.

Imens kritiserer de deres eget elendige liv: Så har manden for travlt, så plager børnene for meget, så svigter veninderne, og så fremstiller samfundet alle tiltrækkende kvinder som en størrelse 34 med nul rynker og kroppe som 15-årige.

Mænd, derimod, har masser af tid til samfundsdebat, internationale forhold, finanskrisediskussioner, pensionsportefølje og en rask omgang ironman, når de får fri fra deres spændende job.

Ord kan ikke beskrive, hvor træt jeg er af ovenstående parodi på et moderne kønsportræt. Jeg fatter ikke, hvorfor man i forskellige varianter skal trækkes med det, når det simpelthen ikke stemmer med den virkelighed, jeg og stort set alle mine kvindelige venner, kolleger og familiemedlemmer lever i. Kan vi dog ikke blive fri?

Jeg kan faktisk ikke forestille mig noget, jeg mindre er, end et offer. Jeg bliver ikke »nedbøjet, hver gang jeg læser et dameblad«, som den nye velproducerede serie ’Piger på krisestien’, der sendes hver mandag på DR 2, påstår.

Tværtimod bliver jeg adspredt og ofte underholdt, og jeg har hjerneceller nok til at forstå, at modellerne i bladene ikke ser ud som mig, og at det heller ikke er meningen. Tøj ser nu engang bare bedre ud på kvinder af en vis (lille) størrelse.

Påstanden er en regelret fornærmelse mod kvinders intellekt, og den bliver ikke mere rigtig af at blive serveret af et stortalent som Pernille Højmark (der er en af de fire kvinder i den førnævnte serie).

Tænk, at man som seer skal finde sig i, at en begavet og mundrap skuespiller som hende skal spille rollen som offer.

Så er der mødrerollen. Hvorfor skal jeg trækkes med påstande i medierne om, at det er superhårdt med den benhårde konkurrence om at være den mest perfekte kagebagende mor på Forældreintra, som der for nylig stod i en kronik i Information?

Jeg har spurgt forgæves rundt i min egen danske omgangskreds, og selv om mange synes, Forældreintra kan være tung at danse med, er der ingen, der kan genkende sig selv i speltparodien. Den findes simpelthen ikke i virkeligheden.

De mødre, jeg kender, er nøjagtig lige så glade for deres børn og deres børns skoler, som de fædre, jeg kender, er. Mødre er ikke tvangsneurotiske finker, der pisker sig selv med skorpioner hver eftermiddag. De fleste er helt normale mennesker – gys, tænk engang – og det samme er fædrene. De arbejder, tager på ferie, løber en tur, laver mad, rydder op. Nogle gange er de stressede, og andre gange slapper de af. Det kaldes et liv.

LÆS KOMMENTAR

Men ve den debattør, der spytter noget sådant ud. Medierne elsker at sovse rundt i alle dem, det er synd for, og helst når det er kvinder.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For nylig har man både i Weekendavisen og her i Politiken kunnet læse tekster fra den helt sikkert intelligente og velskrivende forfatter Christina Hagen, hvis bog ’Boyfrind’ beskriver en ung kvinde, der kun har værdi gennem sin kæreste. Hagens påstand er, at sådan er virkeligheden i Danmark. Moderne kvinder er nemlig overhovedet ikke frigjorte, skriver hun beklagende (for tag ikke fejl – hun ville ønske, det var anderledes, påstår hun).

Men som hun skrev i Weekendavisen for nogle uger siden, taler danske kvinder »kun om mænd. Som singler taler vi om ham, vi har scoret, gerne vil score, ikke kunne score eller er blevet dumpet af. Den dag vi finder en kæreste, taler vi om kæresten. Enhver kan sætte sig på en café i hørbar afstand af to veninder og opdage, at de taler om deres eget liv gennem referencer til deres kærester. Hvad deres kæreste har tænkt sig at stemme til næste valg, hvor deres kæreste vil hen på ferie, og hvad deres kæreste sagde i telefonen i år. Ja, sådan taler stærke kvinder. På trods af vores muligheder, vores frihed til at leve vores eget liv, er det vigtigste stadigvæk mænd«.

Hagen har også som et forsøg i en periode ansat en ung, smuk kvinde som standin for sig selv, fordi det er nemmere at få opmærksomhed og succes, hvis man er virkelig flot.

Jeg er med på, at vi har at gøre med et kunstnerisk projekt og fred være med enhver forfatter, der har en bog, som skal sælges.

Men Politikens Kroniker, ’Fiktionen om den stærke kvinde’, som Weekendavisen kaldte sin artikel, og trælse klagende kronikker i Information forstærker det samme billede, som DR 2 nu også promoverer: Kvinder, især over 35, er nogle ynkværdige stakler. Vort liv er en klagesang, og alt håb er ude. Vi kan kun leve gennem børn og mænd.

Men det er altså løgn, o.k.?

Når jeg er sammen med kvinder, taler vi meget, meget lidt om mænd. Emnet kommer da op – vi er mange, der elsker mænd og alt det, de kan give os – men oftest taler vi om job, politik og karriere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nogen taler om økologi, fødevarer, haver, bæredygtigt boligbyggeri, droner, sociale medier, kampagner, kommunalpolitik, nye måder at forbruge medier på, folkeskolereform, shipping, Kinas rolle i verdensøkonomien og de kommende valg i USA og Sverige.

For nu bare at nævne de emner, der var på tapetet, da jeg for nogle uger siden var til kvindemiddag i en villa uden for København med 21 kønsfæller. Den slags hører man bare intet om i medierne. For det er muligvis ikke lige så underholdende.

Vi er rigtig mange, der ikke gider høre på det mere. Og nu må det være slut.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden