Med vanlig absurditet overtrumfer Dansk Folkepartis Jesper Langballe nu Lars Hedegaards negative generaliseringer om muslimer ved at indlede med et ordvalg, der lægger op til en afstandtagen: "Selvfølgelig skulle Lars Hedegaard ikke have sagt, at der er muslimske fædre, der voldtager deres døtre, når sandheden i stedet synes at være, at de nøjes med at slå døtrene ihjel (de såkaldte æresdrab) - og i øvrigt vender det blinde øje til onklernes voldtægt." (Berlingske Tidende, 23.1.2010). Som dokumentation henviser Jesper Langballe til bogen Mødom på mode af Kristina Aamand og Asif Uddin, men den ære ser forfatteren sig på det bestemteste frabedt. Aamand udtaler: "I vores bog beskriver seks individuelle kvinder, hvordan det er at vokse op i en traditionel muslimsk familie. Eksemplerne tager fat på nogle tabuemner, som det er vigtigt at kunne tale om, men de kan slet ikke bruges til at generalisere over en hel befolkningsgruppe, så jeg kan bestemt ikke genkende det billede, som Jesper Langballe tegner her. Det er ærgerligt, at bogen bliver misbrugt til en hetz, det må jeg tage afstand fra." ( Dr.dk, 23.1.2010). Langballe, Hedegaard, Krarup & Co. har begravet sig i en skyttegrav af et parallelsamfund og er totalt immune over for fakta og nuancer - de er ganske enkelt blevet hjernevasket af deres egen årelange islamofobi. Næsten intet er da heller for underlødigt eller grotesk, når det handler om at stigmatisere muslimer i Langballes univers - ikke blot de få burkaer, men også hvert eneste tørklæde på en muslimsk kvinde får ham helt op i det røde felt med de mest hysteriske associationer: "Jeg har som udgangspunkt, og det har vi vel alle sammen, ment, at det egentlig bør være frivilligt, hvordan man vil gå klædt, men med tørklædet er der jo tale om en beklædning, som har en så voldsomt stærk symbolværdi, at man kan sige, at det svarer til, at en rocker går med et hagekors malet på ryggen ..." (Folketinget, 4.11.2005). Langballe kom selvfølgelig også fætter Krarup til undsætning, da sidstnævnte i sin tid udtalte: "Det er fuldstændig rigtigt, at man godt kan sammenligne islam med kommunismens og nazismens pest. Islam er en ny totalitær pest over Europa." (B.T., 23.3.2002). Fra Folketingets talerstol udlagde Langballe identifikationen mellem islam og pest således: "Der er ikke tale om at tale nedsættende om mennesker. Der er tale om at bekæmpe en religion, som med det gamle udtryk af Hartvig Frisch er en pest over Europa." (Folketinget, 31.5.2002). Som jeg tidligere har kommenteret, formilder dette jo ingenlunde Krarups og Langballes ublu dæmonisering:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Live: Nu holder WHO pressemøde om hantavirus – følg med her
-
Så skal der igen bides negle
-
»Nu fylder jeg 70, og det synes jeg faktisk er klamt«
-
Elisabet Svane: Løkke kunne sagtens have holdt mødet hemmeligt – men han vil sende et signal
-
Tidligere havde han nemt ved at finde job. Nu har Kenneth Hemstedt søgt forgæves 140 gange
-
Allerede under sundhedsplejerskens første besøg begyndte min frygt for myndighederne at spire
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Så skal der igen bides negle
Putin fortsætter krigen. Men forude venter en international domstol og et enormt krav om krigsskadeerstatning
Debatindlæg af Sorlannguaq Maria Ravn Lind
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce