Ifølge Ugebrevet A4 viser en undersøgelse af tre specialestuderende fra RUC, at over en tredjedel af de forskere, der har arbejdet for ministerierne, har fået deres forskningsresultater fordrejet eller manipuleret i de officielle pressemeddelelser. Konkret drejer det sig om 15 ud af 40 forskere, som imidlertid oftest ikke vil gå ud i offentligheden med deres kritik af frygt for at blive fravalgt ved kommende projekter. Forskeren Mikkel Bo Madsen, der til gengæld godt vil lufte sin kritik offentligt, påpeger, at der er opstået et problematisk kunde-forhold til det offentlige: »Forskeren vil nødigt tirre kunden - især hvis det er storkunden.« (Nyhedsavisen, 11.2.2008). Til samme avis udtaler professor i journalistik ved Syddansk Universitet, Erik Albæk: »Der er behov for, at medierne ruster op i forhold til kritisk behandling af undersøgelser.« Et konkret eksempel var fremme i pressen i oktober 2007, hvor Politiken afslørede, hvordan ministre groft manipulerede forskeres konklusioner af hensyn til en regerings-klimapjece:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Sjældent har man set et nyt dansk navn ramme sit publikum så hårdt og så rent
-
»Det husker jeg ikke« Trump-ministerens forklaringer i Kongressen skærper presset om Epstein-forbindelser
-
Nationalbanken: Det vælter ind med højtuddannet udenlandsk arbejdskraft
-
Jeg har aldrig oplevet noget lignende
-
Klarlund til læser: Lad mig slå det helt fast én gang for alle. Det er en myte
-
Dua Lipa kom til København, og så begyndte redaktionen at hvæse
1
2
3
4