Martin Kelkelund, der var folketingskandidat for Dansk Folkeparti i 2007 og blot manglede to stemmer i at blive valgt ind i stedet for Marlene Harpsøe, har forladt partiet til fordel for De Konservative. Udmeldelsen sker i protest mod Dansk Folkepartis manglende substans i sundheds- og skattepolitikken, og som følge af frustration over Søren Krarups holdning til homoseksualitet og revselsesret. Kelkelund fik for alvor nok, da partiledelsen gav ham mundkurv på efter et kritisk læserbrev om Krarups forsvar for revselsesretten: "I stedet for at ledelsen bakkede op om fodfolkene, så man ikke altid skal høre, at partiet er topstyret, og folk bliver banket på plads, så får jeg et opkald om, at jeg for guds skyld ikke må udtale mig yderligere. Nu handler det om, at sagen skal lægges død. Hele sidste valgkamp gik med, at jeg på gader og pladser skulle stå og forsvare Søren Krarups forældede, forstokkede holdninger. Og det forsøgte jeg at gøre så godt som muligt, selv om det var med dårlig smag i munden. Når kæden så hopper af, som omkring revselsesretten, og man giver udtryk for, at man mener som 98 procent af danskerne, så er det mig, som skal bankes på plads." ( Berlingske Tidende, 12.1.2009). Knap nok havde Kelkelund smækket med døren, før fætrene Jesper Langballe og Søren Krarup imidlertid meddelte, at de vil forlade Folketinget ved næste folketingsvalg. Krarup, der er 71 år, udtaler i den forbindelse: "Bevar mig vel, jeg er det ældste medlem af Folketinget, så det er ikke helt uventet. Jeg har ikke villet sige det højt før, men nu er der ikke grund til at lægge skjul på det. Jeg stiller ikke op til det næste folketingsvalg. Jeg er ikke politiker, jeg har ikke mit hjerte med i politik, men jeg har mit hjerte med i den nationale værnepligt, som jeg aftjener, og derfor vil jeg selvfølgelig blive herinde indtil det næste folketingsvalg." (Ritzau, 12.1.2009). Fætrenes partileder er bemærkelsesværdigt tilbageholdende i sin reaktion på deres beslutning:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Dialogen er klasser over, hvad man er vant til
-
Klassiker kollapser totalt på Det Kongelige Teater
-
Det »ligner femtekolonnevirksomhed«: Partileder kritiseres for møder med kontroversiel Trump-støtte
-
»Velkommen Mark – du er blandt venner her«: Europa tager imod nær ven midt i Trumps trusler
-
Da hun flyttede til Danmark, fik hun et skub. Nu er hun verdenskendt kunstner
-
»Jeg har kæmpet, siden Tilde blev født, og jeg har simpelthen ikke mere at give af«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce