Terrortruslen er permanent, men heldigvis yderst beskeden sammenlignet med dødsfald som følge af trafikuheld, berigelseskriminalitet, affektmord og utallige andre tragiske dødsårsager i EU. Det er et faktum, der ofte glemmes, når terrorfaktoren blæses helt ud af proportioner for at fremme frihedsindskrænkende lovgivning og den populistiske frygt, som nærer visse partiers ensidige dagsordener og begraver mere seriøse og overhængende samfundspolitiske problemstillinger. Hvad mere er - den marginale terrortrussel i EU kommer i højere grad fra nationalister, separatister og anarkister end fra islamister, viser seneste rapport fra Europol: Europol’s EU Terrorism Situation and Trend Report (TE-SAT) (pdf). Ud af 611 anholdte i terrorsager var 179 kategoriseret som islamister. Selv med en »increased percentage of individuals linked to Islamist terrorism« på 47 procent udgør den gennemførte islamistiske terror i EU en bemærkelsesværdig lille andel af den i forvejen generelt marginale terrortrussel:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
»Nu fylder jeg 70, og det synes jeg faktisk er klamt«
-
»Altså, er det virkelig sådan, at kvinder i 2026 ikke må være sammen med mange mænd?«
-
Dramatiske kaffetal i hjemmeplejen udløser alarmklokke
-
Sofie Gråbøl: »Jeg kommer aldrig til at opleve det igen«
-
Tidligere havde han nemt ved at finde job. Nu har Kenneth Hemstedt søgt forgæves 140 gange
-
Formand: Kortlægning er et »vink med en vognstang« til arbejdsgiverne
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Vi har en ny lyd-app til dig
I Politiken Lyd kan du få alt det, du godt kan lide ved Politiken, og mere til - bare som lyd.
Klumme af Anders Jerichow
Han har sammenlignet løberne omkring Søerne med en hel intensivafdeling
Lyt til artiklenLæst op af Thomas Bredsdorff
00:00