Der må være en grænse - for nationalismen

Lyt til artiklen

Når ikke mindst tyskerne går så kraftigt i rette med aftalen om dansk grænsekontrol, er det naturligvis ikke blot et spørgsmål om, at konsekvenserne er overdrevet af medierne, sådan som man efterhånden skulle tro på politikere fra VKO. Det handler om, at Danmark gennem ti år har fremmet nationalismen, og at den nye aftale har samme effekt, der vil invitere flere lande til at gå i samme retning. Kritikerne står i kø, og der bliver ikke lagt fingre imellem fra regeringens traditionelle venner: »Reaktionen fra udlandet har været stærkere, end nogen kunne forstille sig, og vi ser gerne, at den skærpede grænsekontrol ikke bliver indført,« siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri. ( Berlingske.dk, 9.6.2011). Venstres Britta Schall Holberg er heller ikke begejstret: »Jeg er utrolig ked af det signal, der bliver sendt med den ordning. Og jeg er fuldstændig ligeglad med, hvordan det bliver udformet. Den reaktion, der kommer udefra, er så ubehagelig for os som danskere. Det har jeg givet udtryk for lige fra starten.« ( Berlingske.dk, 9.6.2011). Tysklands viceudenrigsminister, Werner Hoyer, har fuldkommen ret i at advare EU-landene imod at »lege med nationalismens ild«, og SSF's populistiske medløberi (som for længst er ved at blive indgroet vane) herhjemme gør det ikke bedre. Som jeg tidligere har skrevet udstilles i alt dette vrøvl atter Ole Sohns og Villy Søvndals absurde drejning af SF:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her