Igennem den sidste tid har jeg diskuteret den samme ting med min venindes mor flere gange: skal man sige til folk, hvis de lugter for meget? Det vender jeg lige tilbage til. De fleste danskere elsker at sladre. Hvor som helst, når som helst. Aftalt som spontant. Hos købmanden, på caféer, på fortovet, i telefonen.
Senest har vi fået timeline på facebook, der giver os rig mulighed for at kunne gå på opdagelse i hinandens nutid og fortid. Vi kan grave løs i gamle kærester, gamle job og gamle interesser og mere eller mindre lege detektiver bag skærmene. Vi kan søge sladderen og jage nye, spøjse opdagelser om hinanden. Måske er kæresten gammel løjtnant i hæren. Måske har naboen Jyllands største samling af sommerfugle. Måske har læreren engang været involveret i en soloulykke i Sønderjylland. Måske optræder din søsters frisørs onkels veninde på en foreningshjemmeside for bevarelsen af pølsevogne i Danmark? Når vi har mulighed for at dele det sidste nye med venner og veninder, gør vi det. Der er intet bedre end at have den sidste nye gossip før alle andre. Der er intet bedre end at vide, hvem der boller med hvem, hvem det går skidt for, hvem der har succes - og om den er berettiget.