Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Læring. Forældre og skole har et stort ansvar, når det gælder børn og unges adfærd på nettet.

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lars Grarup Tag ansvar for børnenes digitale dannelse

Debatten om dannelse i cyberspace er vigtig, hvis ikke flere generationer skal ende som digitalt adfærdsvanskelige.

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der går ikke en uge i vores familie med fire børn, hvor der ikke bliver diskuteret digital dannelse.

Vores digitalt indfødte børn og unge er eksperter på net, mobil og tabletter og bruger naturligvis meget tid i den digitale verden – både i forbindelse med skole og fritid.

Men én ting er at have digitale færdigheder. Noget andet er at have digital dannelse. Digital dannelse handler blandt andet om, hvordan man indsamler og kritisk behandler digitalt materiale, hvordan man deltager i digitale debatter, og hvordan man kan etablere, vedligeholde og udvikle en digital identitet på nettet.

I dag har vi uanede muligheder for at udfolde os digitalt med tekst, lyd, fotoer og video. Dialog og demokratisk debat har fået en helt ny dimension.

Denne frihed pålægger os samtidig et stort ansvar for at gøre det med god stil. Sammen at udvikle en kvalitetssikret netetikette, der kan være med til at sikre, at ingen bliver ofre, og ingen får adfærdsvanskeligheder i vores digitale universer.

Vi har en hel del diskussioner om det digitale forbrug i vores familie. Vigtige snakke, som vores børn sjældent har i andre sammenhænge.

Kommunikerer vores børn anderledes på nettet, end de ville gøre, hvis deres venner sad over for dem? Erstatter de digitale fællesskaber de rigtige, fysiske fællesskaber, eller hjælper de sociale medier vores børn og unge til at skabe et endnu tættere og bedre netværk med deres venner? Er vores børn og unge klar over, hvilke digitale fodspor de sætter, og hvad konsekvenserne er ved at sætte dem?

Alle disse spørgsmål er svære at diskutere med børn og unge, der er vokset op med digitale platforme, fordi de fleste forældre ikke er digitalt indfødte og derfor kun lejlighedsvis kommer på besøg i den digitale verden, hvor vores børn og unge hjemmevant bevæger sig rundt.

Hvis vi vil deltage i denne vigtige debat, er det nødvendigt at være nysgerrige og åbne. Sætte sig ind i, hvad Facebook, Instagram og Snapchat er, så vi er klædt på til at snakke med dem om vennelister, likes og effekten af de tekster, billeder og videoer, der bliver postet på deres profiler.

Hvis vi prøver at forstå deres fascination af dette univers, er der store chancer for at få en god debat, som kan bidrage til en bedre digital dannelse for både forældre, børn og unge.

Derfor er det en god idé selv at oprette profiler på de tjenester, som vores børn og unge benytter. Ikke for at snage i deres digitale liv, men for at være klædt på, så vi kan stille de rigtige spørgsmål og tage den vigtige snak om de etiske udfordringer, der er ved at bevæge sig rundt i digitale universer.

Digital dannelse er desværre ikke et fag på skemaet i folke- og gymnasieskolen. Det burde det være. For skolens formål er vel både at uddanne og danne – at klæde børn og unge på til at blive aktive digitale borgere i det samfund, som de er en del af.

Et samfund, hvor kommunikation og læring primært foregår digitalt. Skolen har også et ansvar for at danne eleverne, så de kan bevæge sig trygt og sikkert rundt i de digitale universer, som bliver deres vigtigste læringsressource.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I dag får skoleeleverne kun kendskab til nogle få grundlæggende it-redskaber. Behovet er langt større. De har brug for en solid indføring i hele den digitale medieverdens teknologiske og kulturelle kompleksitet. Det er et faktum, at fremtidens videregående uddannelse kommer til at foregå i et digitalt univers.

Derfor er det afgørende, at børn og unge i dag får udviklet de digitale kompetencer, der skal ruste dem til at gennemføre et studie og efterfølgende skabe sig en erhvervskarriere.

Inden for området digital dannelse har tænketanke og projektgrupper barslet med flere rapporter, der indeholder gode initiativer: flere forsøg med udvikling af digitale læremidler, styrkede lærerkompetencer og et grundigt eftersyn af uddannelsesinstitutionernes læreprocesser og organisation.

På trods af det er synligheden af dette vigtige emne lille. Måske fordi arbejdet med implementeringen af initiativerne skrider langsomt frem. Eller måske fordi dette område ikke har den fornødne politiske bevågenhed.

Hvis det er tilfældet, er det en skam. Vi har brug for mere debat, mere handling, hvis vi vil undgå digitale adfærdsvanskeligheder hos kommende generationer.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden