Hvordan kan det være, at Danmarks medlemskab af EU aldrig er blevet en del af vores selvforståelse? Hvorfor er vi danskere aldrig blevet europæere? Siden 1972 har vi været medlem. Dengang jeg selv blev professionel politiker, havde Danmark den første folkeafstemning. Jeg anbefalede et nej, fordi jeg ikke kunne forstå, at det var nødvendigt for Danmark at være med sammen med de andre vesteuropæiske lande. Det kan jeg i dag. Der er gået 40 år. I disse år har EU ændret sig fundamentalt.
DEBATVi har brug for en solidarisk union Muren mellem Øst- og Vesteuropa forsvandt helt bogstaveligt. Tjekkiet, Polen, Estland, Letland og mange flere blev medlem af EU, og dermed blev deres demokratiske udvikling sikret. Det var helt fantastisk, at det kunne lade sig gøre så let og ubesværet. Dengang i 1972 var det slet ikke noget, vi kunne forestille os. I dag er det en selvfølge at tale om et helt Europa, ikke om Vest- og Østeuropa. I dag udgøres EU af 27 lande. Det har selvfølgelig gjort arbejdet mere kompliceret, og det har medført en del traktatændringer.