Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Roald Als

Tegning. Roald Als

Silvana Mouazan
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg melder mig ud af den danske stat fra i dag

Her er, hvad der venter os med en blå regering.

Silvana Mouazan
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmark har talt. Det blev en blå regering. Ingen jubel fra min side, kun afmagt, bekymring og frygt for det Danmark, vi nu går i møde.

Det mest uhyggelige ved dette valg er DF’s enorme fremgang. I valgkampen har vi været vidner til en meget grim tone over for udlændinge, og vi har hørt på afvisninger af det multikulturelle samfund.

Jeg må ærligt indrømme, at mange nydanskere har været nervøse over valget; over udsigten til at få en blå regering og frygten for at hadet mod udlændinge vil eksplodere.

Mange nydanskere har været nervøse over valget; over udsigten til at få en blå regering og frygten for at hadet mod udlændinge vil eksplodere

Hvad kan vi så nu forvente af de blå partier, og hvad vil der ske med integrationen?

Jeg er sikker på, at vi kan se frem til flere og skærpede krav til udlændinge, flere stramninger, og den nye regering vil netop bruge resultatet ved næste valg i 2019 for at overbevise Danmark om, at de borgerlige partier har holdt fast i deres valgløfter ved at piske til udlændinge, så man igen kan vinde valget.

Et sørgeligt og negativt menneskesyn venter os.

Venstre har gjort det klart, at de ønsker at føre en strammere udlændingepolitik og stille større krav til udlændinge og gøre det mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Man kan også forvente, at kravene til familiesammenføring vil blive skærpet. Bor man i ghettoen, kan man nu vinke farvel til at blive gift med en fra udlandet. Familiesammenføring vil i fremtiden være umuligt, hvis man bor i en ghetto, og pointsystemet vil blive gendannet, netop fordi man ønsker at fødekæden til parallelsamfundet skal stoppes.

LÆS DEBAT

Lad os forestille os velintegrerede Mohammed, der er på vej til at blive ingeniør og taler flydende dansk, men bor i ghettoen. Finder han kærligheden i udlandet, kan han vinke farvel til at blive gift.

Det virker ikke, som om Venstre har gennemtænkt forslaget, der vil ødelægge det for mange unge, der gør det godt. Disse unge vil søge mod udlandet, og vi vil derfor miste god arbejdskraft.

Lad os forestille os velintegrerede Mohammed, der er på vej til at blive ingeniør og taler flydende dansk, men bor i ghettoen. Finder han kærligheden i udlandet, kan han vinke farvel til at blive gift

Religiøs radikalisering er en alvorlig trussel mod det danske samfund og skal straffes hårdt, mener Venstre og foreslår, at det skal være ulovligt at rejse til Nordirak eller Syrien uden forudgående tilladelse. Danske statsborgere skal kunne straffes, hvis de har kæmpet for IS. Har man derimod ikke dansk statsborgerskab, mister man sin opholdstilladelse, så man ikke kan vende tilbage til Danmark.

Som jurist må jeg minde den blå regering om, at man virkelig skal have nogle gode grunde for at nægte danskere at rejse til Syrien eller Irak. Og desuden skal man have stærke beviser for at annullere en opholdstilladelse og nægte dem adgang til Danmark. Man er derfor skyldig uden rettergang.

Det er det Danmark, der venter os.

LÆS DEBATTØR

Alle de borgerlige partier er enige om en stram udlændingepolitik. Fremover vil der derfor blive sorteret i dem, der ønsker at komme til Danmark, efter hvilke evner de har, og hvor villige de er til at bidrage til fællesskabet. Dette betyder, at man som asylansøger – også hvis man er flygtet fra krig – først kan få beskyttelse, hvis man kan bevise, at man er veluddannet.

Ellers er man ikke velkommen i Danmark.

En familie skal kunne leve af 5.900 kr. Noget som en enlig studerende ikke engang kan leve af

Den nye regering ønsker en ny jobreform med loft over kontanthjælpen. En flygtningefamilie skal derfor regne med en markant lavere ydelse og en starthjælp på SU-niveau på 5.900 kr. En familie skal kunne leve af 5.900 kr. – noget som en enlig studerende ikke engang kan leve af. Udspillet lægger op til at belønne de flygtninge, der viser vilje til integration, så de gradvis kan gøre sig fortjent til en højere ydelse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Advarselslamperne bør blinke, for en øget ulighed kan føre til mere kriminalitet, ustabilitet – og flere fattige børn.

Jeg tør ikke tænke på DF’s valgløfter og det, der venter os. De ønsker at gøre Danmark uinteressant at søge asyl i. Derfor vil man måske kunne sende syriske asylansøgere til Kenya og en kollektiv afstraffelse til hele familien, som skal smides ud af Danmark, hvis et familiemedlem begår kriminalitet.

Hvad blev der af det tolerante Danmark, hvor godheden og de grundlæggende værdier som ligestilling og demokrati har været det centrale?

Hvor er det lige, jeg hører til, og hvad skal al den integration til for, når jeg på forhånd er ekskluderet fra samfundet ?

Jeg er bekymret for Danmark og bekymret for min søns opvækst.

Jeg melder mig ud af den danske stat fra i dag.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden