Gode råd om en klimavenlig livsstil kommer fra alle sider, og det er simpelthen blevet for meget, mener Tine Aurvig-Huggenberger, chef for Public Affairs i Prime Time Communications.
Hun er træt af klimadebatten og skriver i en klumme i Ekstra Bladet, at hun føler sig 'klimakneppet'. Hvorfor føler du dig klimakneppet? »Fordi der kommer en voldsom strøm af ufiltreret viden. Den ene dag kan vi læse, at vi bør holde op med at arbejde, fordi transport belaster miljøet, og den næste bliver der udgivet en klimakogebog. Vi risikerer simpelthen, at folk lukker af på grund af de helt absurde anbefalinger«. Men har man ikke selv ansvar for at undersøge tingene? »Jo, det tror jeg også, folk gør, når de står nede i supermarkedet, bruger vand og dropper tørretumbleren. Men når klimaet er blevet det bedste markføringstrick selv for benzinslugende biler, så bliver det utroværdigt, og vi risikerer, at folk bliver trætte og forvirrede over de mange råd og krav og har svært ved at handle i dagligdagen«. Men hvordan skal informationen så sorteres? »Jeg ville ønske, at folk, der debatterer klima, tager ansvar, så ikke alt bliver udledt i en lang strøm af information. For det er underlødigt, hvis selv bilproducenter kan profitere på klimadiskussionen. De, der optræder i debatten, bør undgå, at danskerne drukner i råd og krav«. Så det er ikke, fordi du vil stoppe produktionen af klimavenlige varer? »Nej, nej. Jeg køber selv økologisk, bruger genbrugstoiletpapir, holder mig fra tørretumbleren, bruger energisparepærer og slukker for fjernsynet. Jeg gør det, som man skal, og jeg mener, at alle har ansvar – men rådene skal være overskuelige«.