Mandag aften (2.11.) fik vi i TV 2/Nyhederne endnu et eksempel på dansk erhvervsjournalistik – som må have fået møbelhuset Ikeas reklamefolk til at græde af fryd. Studieværten introducerer ved at fastslå, at ’Danmarks største Ikea-butik’, som åbner i Odense, er langt større end Amalienborg.
Så stilles der om til vidunderet. Reporter, med hæsblæsende stemmeføring: »Vi er inden for i dét, der bliver Danmarks største Ikea. Der er 36 timer, til dørene bliver slået op og tusind ting at gøre!« Ikea-ekspansionschef: »Ja, der er jo altid de små detaljer, der lige skal på plads inden åbningen, så det har vi også her, og vi kommer til at arbejde igennem hele natten«. Reporter: »Imens må borgerne nøjes med at kredse om en model af Ikea-klassikeren Lack, der til lejligheden pryder byens torv«. Studerende på torvet: »Jeg skal allerede ud, så snart de åbner og ha’ en ny kommode derude. Det er helt sikkert!« Tømrer: »Jeg tror, vi ta’r derud på onsdag, bare lige kigge lidt – bare for at have været der, ikke«. Lærer: »Jeg har lavet sådan en lille Facebook-gruppe for et par måneder siden, der hedder: ’Mens vi venter på Ikea’ – og der er rigtig mange, der er medlem, for bare lissom at sige ’vi venter på Ikea’ – og det er for fedt!« Reporter: »Der er bygget nye veje og tunneller for at håndtere trafikken til den nye møbelmastodont, landets største med 34.500 kvadratmeter Ikea-grej – hver eneste vare i kataloget på lager – og det er ikke den eneste rekord, der står for fald!«