Mediekritik: »Ikea fik gratis reklame på TV 2«

Mediekritik. Sådan et reklameindslag må være millioner værd, skriver Erik Valeur om et  nyhedsindslag på TV 2, der handler om åbningen af en ny IKEA.
Mediekritik. Sådan et reklameindslag må være millioner værd, skriver Erik Valeur om et nyhedsindslag på TV 2, der handler om åbningen af en ny IKEA.
Lyt til artiklen

Mandag aften (2.11.) fik vi i TV 2/Nyhederne endnu et eksempel på dansk erhvervsjournalistik – som må have fået møbelhuset Ikeas reklamefolk til at græde af fryd. Studieværten introducerer ved at fastslå, at ’Danmarks største Ikea-butik’, som åbner i Odense, er langt større end Amalienborg.

Så stilles der om til vidunderet. Reporter, med hæsblæsende stemmeføring: »Vi er inden for i dét, der bliver Danmarks største Ikea. Der er 36 timer, til dørene bliver slået op og tusind ting at gøre!« Ikea-ekspansionschef: »Ja, der er jo altid de små detaljer, der lige skal på plads inden åbningen, så det har vi også her, og vi kommer til at arbejde igennem hele natten«. Reporter: »Imens må borgerne nøjes med at kredse om en model af Ikea-klassikeren Lack, der til lejligheden pryder byens torv«. Studerende på torvet: »Jeg skal allerede ud, så snart de åbner og ha’ en ny kommode derude. Det er helt sikkert!« Tømrer: »Jeg tror, vi ta’r derud på onsdag, bare lige kigge lidt – bare for at have været der, ikke«. Lærer: »Jeg har lavet sådan en lille Facebook-gruppe for et par måneder siden, der hedder: ’Mens vi venter på Ikea’ – og der er rigtig mange, der er medlem, for bare lissom at sige ’vi venter på Ikea’ – og det er for fedt!« Reporter: »Der er bygget nye veje og tunneller for at håndtere trafikken til den nye møbelmastodont, landets største med 34.500 kvadratmeter Ikea-grej – hver eneste vare i kataloget på lager – og det er ikke den eneste rekord, der står for fald!«

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her