Jan Trøjborg - flertallet af vælgerne støtter dit forslag om, at velstillede ældre selv bør betale for deres rengøring, viser en ny Megafonmåling. Hvad siger du til det? »At befolkningen tilsyneladende ikke har de samme fordomme som politikerne, og at den er foran politikerne, når det gælder om at forholde sig til de udfordringer, vi står over for. Når der kommer et stort pres på de offentlige udgifter, er det altafgørende, at vi er klar til reformer, der målretter velfærdsydelser mod dem, der har størst behov, mens de velstillede selv betaler noget. Det kan folk se. Og det glæder mig«. Er der andet end rengøringshjælp, du vil lave om? »I første omgang vil jeg lægge op til en debat om, hvad vi kan gøre for at sikre velfærdssamfundet på længere sigt. Jeg vil puffe til reformdiskussionen, for det er der behov for. Det er fint, at S og SF vil sætte skatterne lidt op. Men det er ikke nok«. Kritikere mener, at du gør op med lighedstanken, når du afvikler den lige, gratis adgang til rengørinmgshjælp? »Jeg mener ikke, jeg sætter ligheden på spil. Tværtimod. Det er jo et socialdemokratisk kendemærke, at de stærke skal vise en særlig solidaritet over for dem, der har et behov for det, og at de bredeste skuldre skal bære de største byrder. Og det er jo lige præcis den tankegang, der gennemsyrer mine ideer om at målrette ydelser mod dem, der har størst behov«. Brugerbetaling smager da ikke ligefrem af socialdemokrati? »Diskussionen er præget af fortrængning – vi har allerede brugerbetaling på en masse andre områder. De pressede familier betaler jo allerede en meget høj brugerbetaling på daginstitutioner. For mig er det et spørgsmål om at foretage de nødvendige justeringer. Det har Socialdemokraterne altid gjort, når vi stod i en ny situation, og det skal vi gøre igen«. Lægen, ingeniøren og arkitekten betaler høj skat. Vil middelklassen ikke vende velfærdsmodellen ryggen, hvis den pludselig får frataget børnechecken og selv skal betale for rengøringshjælp? »Det er en forskruet, fortænkt situation. Middelklassen går først og fremmest op i sat få en ordentlig service og kvalitet i børnehaverne, folkeskolerne, på sygehusene og i hjemmehjælpen. Får den det, betaler den sin skat med glæde. Og det er jo netop disse kerneydelser, jeg vil sikre, at vi får råd til. Og så er middelklassens solidaritet større, end mange tror«.
Men der er vel også grænser for dens solidaritet? »Naturligvis. Opbakningen til velfærdssamfundet forsvinder, hvis kvaliteten falder. Solidariteten er kun til stede, når vi har råd til kerneydelser. Det er det, jeg vil sikre med mit forslag«. Hvad med børnechecken, efterlønnen, folkepensionen og SU’en? »Min opgave er ikke at pege på det ene og det andet. Flere og flere får offentlige ydelser, og der bliver færre og færre til at tjene pengene. Men vi har stadig behov for at diskutere et øget arbejdsudbud. Vi må ikke stikke hovedet i sandet og ignorere, at der er en opgave, der skal løses«. Hvorfor bakker politikerne på Christiansborg og dit eget parti ikke dit forslag op? »Jeg kender Christiansborg godt nok til at vide, at der foregår en debat om det her. I min egen kommune har vi normalt 100, der årligt går på pension. Til næste år er der 200. Og sådan vil det være de næste 10 år. Fremtiden kommer af sig selv. Det gør fremskridtene ikke«. Hånden på hjertet: Er dit indspark et taktisk træk op til KL’s forhandlinger med regeringen? »Det er i hvert fald et træk, der er baseret på saglige holdninger om, at vi er nødt til at sætte en anden dagsorden end regeringen. Vi kan ikke klare udfordringerne ved at skære i kerneydelserne. Det kan ingen være tjent med. Jeg vil gerne sætte en anden dagsorden, og hvis det presser regeringen, er jeg glad«. Det er ikke just, fordi socialdemokraterne står og klapper i hænderne over dit forslag? »Nej nej, det er da en vanskelig situation. men lad os nu se, om det ikke bevæger sig den vej. Det er jo ikke sådan, at løsningen kommer på én gang. Det er et timingsproblem op til et valg. Hvornår er det, man tør? Og hvornår er befolkningen moden? Det er et spørgsmål om timing for Folketinget. Det erkender jeg meget. Men Folketinget skal forstå, at befolkningen er foran dem. Og det er just, hvad jeres undersøgelse viser«.