Mette F: Nej til almisser, Trøjborg

Velfærdsskrump. Øget brugerbetaling vil på sigt give mindre velfærd, mener Mette Frederiksen. Arkivfoto: Finn Frandsen.
Velfærdsskrump. Øget brugerbetaling vil på sigt give mindre velfærd, mener Mette Frederiksen. Arkivfoto: Finn Frandsen.
Lyt til artiklen

Mette Frederiksen - din partifælle Jan Trøjborg opfordrer til, at velstillede ældre selv betaler for deres rengøring. Er du uenig? »Jeg er da stor tilhænger af reformer. Og jeg anerkender, at kommunernes virkelighed er meget dyster, og derfor har de behov for at komme op med løsninger. Men diskussionen om brugerbetaling på ældreområdet peger bagud og fremtidssikrer ingenting«.

Trøjborg: De stærke skal vise særlig solidaritetHvad skal vi gøre i stedet? »Der, hvor der er mest at hente fremtidsmæssigt og menneskeligt, er, hvis vi kan få de 25 procent unge, der ikke får en ungdomsuddannelse, til at få en. Der er langt mere perspektiv og velfærd i at satse på uddannelse, end der er i at spare og indføre brugerbetaling«. Hvad med den nye Megafon-måling – den viser jo, at befolkningen er parat til at diskutere de her ting? »Ja, men jeg bider også fast i, at hvis det handler om velfærdsydelser, så er det ikke SU, folkepension og efterløn, men børnechecken, de fleste danskere kigger på, og den er jeg selv villig til at diskutere«. Er I bange for at lave reformer, der rammer en masse vælgere? »Nej, jeg er ikke bange for noget som helst. Men jeg synes ikke, det er specielt kreativt, at hver gang vi står over for en udfordring i Danmark, så er svaret at skære i efterløn eller dagpenge eller på de ældres rengøring. Det er nogle gamle travere. Løser vi opgaven med de unge uden uddannelse, vil vi have løst mange af de økonomiske udfordringer«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her